Meer en beter Openbaar Vervoer
Vooral de bereikbaarheid per auto staat onder druk de komende periode. Ons doel is om meer en betere alternatieven te bieden voor de auto. Dit lukt alleen als we een optimaal OV-netwerk hebben: goede onderlinge verbinding tussen de dorpen en een goede, snelle verbinding vanaf ons eiland naar het Zuidplein, NS-station Barendrecht, NS-station Dordrecht en de regio’s Brabant en Zeeland.
Vooral de provincie en de rijksoverheid beslissen over ons openbaar vervoer en de aandacht gaat dan vaak naar de vier grote steden. De Hoeksche Waard praat mee in de regio, maar om te zorgen dat ons belang ook goed gehoord wordt is het belangrijk dat wij een stevige (lange termijn) visie over openbaar vervoer ontwikkelen en uitdragen. Hoe willen we dat bereiken?
- Er komt een langjarige visie op openbaar vervoer, waarin wat ons betreft ook serieus gekeken moet worden naar nieuwe vormen van vervoer
- Durf te dromen: Een NS-station in de Hoeksche Waard en/of het doortrekken van de tram vanuit Barendrecht naar het busstation Heinenoord of gelijkwaardige initiatieven moeten opnieuw worden onderzocht
- Het verder ontwikkelen van busstation Heinenoord tot Transferium Hoeksche Waard, met snelle verbindingen naar Rotterdam, NS-station Barendrecht, NS-station Dordrecht en de regio’s Brabant en Zeeland
- Ook moeten hier goede parkeervoorzieningen komen met een oplaadpunt voor elektrische auto’s en fietsen
- Het openbaar vervoer moet in alle veertien kernen beschikbaar zijn met een frequentie van tenminste twee keer per uur
- Inzetten op het terugbrengen van het niveau van openbaar vervoer in 2019. Zonder opgeheven lijnen en haltes
- Ringvervoer binnen de Hoeksche Waard: een buslijn die in twee richtingen rijdt en die kernen met elkaar verbindt
- Investeren in lokaal vervoer op maat, b.v. de Wielewaal, de buurtbus en automaatje, binnen de dorpen maar ook naar locaties van waaruit snelbussen vertrekken
- Nachtbus en goed OV in het weekend
- Nieuwbouwwijk? Prima, maar dan eerst OV regelen, niet achteraf
- Versterken van het OV kan ook over water: meer aandacht voor veren en pontjes, ruimte voor fast ferry ́s naar Rotterdam en Dordrecht en recreatieve verbindingen over water