Mobiliteit en bereikbaarheid: duurzaam, veilig en snel van A naar B

Meer en beter openbaar vervoer met betere aansluiting op de regio
Kijken naar alternatieven voor de bus: onderzoek mogelijkheden over water en rails
Veilige en snelle fietspaden door de gehele Hoeksche Waard
Minder zwaar verkeer op de dijken en polderwegen

Het wegennet in onze gemeente zit aan zijn maximum capaciteit. De Heinenoordtunnel wordt in 2023 gerenoveerd en de Haringvlietbrug is sinds september 2021 beperkt bruikbaar. Ook deze brug zal binnen enkele jaren gerenoveerd worden. Daarnaast is het openbaar vervoer al jaren een punt van zorg. We hebben een toltunnel en een veerpont waar we tol voor betalen. Wegen en dijken zijn niet toegerust op het vele, zware verkeer. De Hoeksche Waard is een fietsgemeente bij uitstek, maar een netwerk van goede fietspaden is nog in ontwikkeling. Kortom: de bereikbaarheid en mobiliteit op en naar onze gemeente staan behoorlijk onder druk.

Meer en beter Openbaar Vervoer

Vooral de bereikbaarheid per auto staat onder druk de komende periode. Ons doel is om meer en betere alternatieven te bieden voor de auto. Dit lukt alleen als we een optimaal OV-netwerk hebben: goede onderlinge verbinding tussen de dorpen en een goede, snelle verbinding vanaf ons eiland naar het Zuidplein, NS-station Barendrecht, NS-station Dordrecht en de regio’s Brabant en Zeeland.

Vooral de provincie en de rijksoverheid beslissen over ons openbaar vervoer en de aandacht gaat dan vaak naar de vier grote steden. De Hoeksche Waard praat mee in de regio, maar om te zorgen dat ons belang ook goed gehoord wordt is het belangrijk dat wij een stevige (lange termijn) visie over openbaar vervoer ontwikkelen en uitdragen. Hoe willen we dat bereiken?

• Er komt een langjarige visie op openbaar vervoer, waarin wat ons betreft ook serieus gekeken moet worden naar nieuwe vormen van vervoer
  • Durf te dromen: Een NS-station in de Hoeksche Waard en/of het doortrekken van de tram vanuit Barendrecht naar het busstation Heinenoord of gelijkwaardige initiatieven moeten opnieuw worden onderzocht
  • Het verder ontwikkelen van busstation Heinenoord tot Transferium Hoeksche Waard, met snelle verbindingen naar Rotterdam, NS-station Barendrecht, NS-station Dordrecht en de regio’s Brabant en Zeeland
  • Ook moeten hier goede parkeervoorzieningen komen met een oplaadpunt voor elektrische auto’s en fietsen
  • Het openbaar vervoer moet in alle veertien kernen beschikbaar zijn met een frequentie van tenminste twee keer per uur
  • Inzetten op het terugbrengen van het niveau van openbaar vervoer in 2019. Zonder opgeheven lijnen en haltes
  • Ringvervoer binnen de Hoeksche Waard: een buslijn die in twee richtingen rijdt en die kernen met elkaar verbindt
  • Investeren in lokaal vervoer op maat, b.v. de Wielewaal, de buurtbus en automaatje, binnen de dorpen maar ook naar locaties van waaruit snelbussen vertrekken
  • Nachtbus en goed OV in het weekend
  • Nieuwbouwwijk? Prima, maar dan eerst OV regelen, niet achteraf
  • Versterken van het OV kan ook over water: meer aandacht voor veren en pontjes, ruimte voor fast ferry ́s naar Rotterdam en Dordrecht en recreatieve verbindingen over water

Meer ruimte voor de fiets

Fietsen wordt steeds populairder, ook in de Hoeksche Waard. Mensen trekken er op uit voor gezonde ontspanning of gebruiken de fiets om naar het werk te gaan. Omdat steeds meer mensen een elektrische fiets hebben zien we ook het aantal fietskilometers toenemen. Daarom willen we meer veilige, snelle fietspaden en uitbreiding van het toeristisch fietspadennetwerk. Hoe willen wij dat bereiken?

• Veilige fietsverbindingen tussen dorpen en van en naar de Hoeksche Waard, waar mogelijk met snelfietspaden, bijvoorbeeld een fietspad van Strijen naar Oud-Beijerland door de polder
  • We zorgen ervoor dat leerlingen veilig met de fiets naar school kunnen, zowel naar de middelbare school als naar de basisschool
  • Keuzes gaan maken over wegen en fietspaden ter ontlasting van dijken en het landschap
  • Uitbreiden recreatieve fietsroutes, en daarbij ook ruimte maken voor bijvoorbeeld bankjes om te rusten of van de omgeving te genieten

Veiligheid op lokale wegen

Op de lokale wegen is het soms erg druk. Fietsers, automobilisten, landbouw- en vrachtverkeer maken er allemaal gebruik van. Door de toenemende drukte neemt ook het gevaar van ongelukken toe. Daar moeten we snel iets aan doen. Hoe willen wij dat bereiken?

• Door het ontlasten van de polderwegen en de dijken en door zwaar verkeer een veiligere route te bieden. Dit vraagt ook dat we anders gaan denken over waar bijvoorbeeld bedrijven zich vestigen
  • Verkeersveiligheid en wijken en dorpen verbeteren, voetgangers en de fiets hebben vaker voorrang
  • Stimuleren en verbeteren van vorkstructuur: niet blijven praten over de rondweg Klaaswaal maar hem gewoon gaan aanleggen, zorgen voor een goede ontsluiting van bijvoorbeeld Nieuw-Beijerland, Piershil en Goudswaard
  • De gemeente moet de wegen van het waterschap overnemen, dit verminderd bestuurlijke drukte en zorgt voor eenduidig beleid over de wegen
  • Bedrijvennummeringssysteem om zo zwaar verkeer via de juiste route naar een bedrijf te leiden
  • Onderzoeken van een betere oplossing voor de Haringvlietbrug op langere termijn, om de doorstroming op de A29 te verbeteren. Een extra verbinding is noodzakelijk waarbij de voorkeur uitgaat naar een extra brug vanwege de haalbaarheid
  • Het doortrekken van de A4 sluiten we niet uit, maar heeft niet onze voorkeur. Wij willen doorsnijdingen van het landschap voorkomen, openbaar vervoer verbeteren en snelfietsroutes aanleggen
  • Budget vrijmaken om bedrijven te hervestigen vanuit de polders naar bedrijventerreinen om zo de wegen te ontlasten
  • Wat ons betreft zou de ambitie van de gemeente moeten zijn om de Kiltunnel op termijn tol vrij te maken

Duurzame mobiliteit

Auto’s, bussen en vrachtwagens op alternatieve brandstoffen hebben een waterstof tankstation of snelle laadpaal nodig. We willen dat de gemeente in gesprek gaat met initiatiefnemers en helpt om dit soort voorzieningen snel op orde te krijgen. Hoe willen wij dat bereiken?

• Uitbreiding van het netwerk laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen. Een mogelijkheid hiervoor is om oplaadpunten te creëren aan lantarenpalen; bijvoorbeeld in alle nieuwbouwwijken
  • Op meerdere plekken in de Hoeksche Waard inzetten op snel laadstations
  • Vulstation voor waterstof personenauto’s langs of nabij de A29
  • Meer ruimte voor carpool plaatsen, nabij openbaar vervoer