Wegen moeten overal veilig zijn

D66 wil op alle locaties binnen onze gemeente veiligheid in het verkeer waarborgen. Helaas wijzen inwoners regelmatig op gevaarlijke situaties, die na ingrepen van de gemeente niet veiliger lijken te zijn geworden. Voorbeelden hiervan zijn het Raadhuisplein in Rijen, het Bisschop de Vetplein en de vernieuwde kruising Nieuwstraat-Lange Wagenstraat, beide in Gilze. D66 trok hierover meermalen aan de bel.

Beeld: Frits van Vugt

Zorgen over de verkeersveiligheid

Dan is er nog het beruchte kruispunt Hannie Schaftlaan-Mosstraat in Rijen, waar zich al meer dan tien jaar lang talrijke ongelukken voordoen. Helaas lijkt het er niet op dat deze locaties op korte termijn veiliger zullen worden. De coalitiepartijen Kern’75, GGR en PvdA geven uw centen liever uit aan de kostbare ABG-organisatie.
Toch kan het ook anders. Afgelopen zomer sprak D66 met omwonenden van het Burgemeester Sweensplein (Rijen). Zij maakten zich zorgen over de over de veiligheid van de kinderen die te voet en fiets naar school gaan. De herinrichting van de Mosselaar had volgens hen de veiligheid niet vergroot, maar eerder (nog) gevaarlijker gemaakt. Voorafgaand aan de herinrichting was er geen overleg geweest met de bewoners, die dagelijks met de situatie te maken hebben. Dit was spijtig, want zij hadden een helder beeld van wat wel veilig kon zijn.

Samen met inwoners kom je verder; omwonenden Sweensplein tevreden

De bewoners pleitten onder andere voor een aanpassing van het kruispunt Mosselaar-Pius X-straat, een zebrapad voor het oversteken naar de speelplaats van De Brakken en duidelijkere parkeeraanduidingen en -verboden.
Antonet Krol, D66: “Wij vinden veiligheid in het verkeer super belangrijk, zeker als het om kwetsbare groepen gaat, zoals schoolgaande kinderen. Bovendien vinden wij het essentieel te luisteren naar de inwoners, zij kennen hun buurt als geen ander. Wij zijn dan ook blij dat de omwonenden bij de D66-fractie aan de bel trokken. Zo konden wij hun zorgen op de raadsagenda zetten. Dit heeft er nu toe geleid dat de punten van de inwoners worden uitgevoerd. Dit is niet alleen goed voor de omwonenden, maar ook voor alle kinderen die naar De Brakken en St. Jozef naar school gaan.”

Samen op de bres voor verkeersveiligheid

Als u zich ook zorgen maakt over de veiligheid in uw buurt, nodigt D66 u uit om contact op te nemen via: [email protected]