Wanneer komen de betaalbare woningen in Gilze en Rijen?

Het schiet maar niet op met betaalbare woningen voor starters en passende woningen voor senioren in onze gemeente. Onze jongeren zijn gedwongen om bij hun ouders te blijven wonen en dat terwijl ze heel graag een eigen (gezins)leven zouden willen starten. Veel van onze senioren, die graag kleiner willen wonen, zouden graag plaats maken voor de jeugd. Echter ook zij zitten muurvast, want kleinere woningen tegen een normale prijs zijn ook al niet voorhanden.
Hoewel er de laatste tijd enkele kleinere woningbouwprojectjes zijn opgeleverd, zijn ze geen van alle te betalen voor starters, zelfs niet met een starterslening. Het college zou hier veel meer in kunnen betekenen, maar zet de toch al aan de beperkte ambtelijke capaciteit liever in voor een nieuw ABG ambtenarenkantoor.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

D66 mist urgentie bij gemeentebestuur

Stefan Schoenmakers, commissielid D66: “Wij wijzen het college al jaren op het belang van betaalbare woningen voor iedereen. Onze D66-fractie heeft al diverse moties en voorstellen ingediend om het college in actie te krijgen. Zo vragen wij of bij nieuwbouwprojecten er een zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding kan worden toegepast, dit om de inwoners gebonden aan onze gemeente meer kans op een woning te geven. Helaas geeft wethouder Machielse (Kern’75) telkens aan dat dit niet mogelijk is omdat dan eerst de woonverordening moet worden aangepast en wordt er eerst prioriteit gegeven aan zaken zoals de woondeal en prestatieafspraken. Maar hiermee hebben we nog geen betaalbare woningen en de prestatieafspraken 2023-2024 met Leystromen zijn er nog steeds niet! “.

Inzet van D66

Ook hebben wij in de loop der jaren diverse oproepen (moties) aan het college gedaan om ruimte te creëren op de woningmarkt zoals: ‘proef samenwonen in de bijstand (2022)’, ‘stimuleren nieuwe woonvormen’ (2020) en zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding voor nieuwbouwwoningen (2023). Deze laatste werd door de coalitiepartijen (Kern’75, GGR en PvdA) weggestemd.
Ondanks alle aandacht en druk vanuit D66 komen echt betaalbare woningen in alle vier onze dorpen maar niet van de grond. D66 mist hierin de steun van de coalitiepartijen, blijkbaar is voor hen, net als bij het college, een ambtenarenpaleis belangrijker dan woningen voor onze eigen inwoners.
Heeft u opmerkingen of suggesties voor betaalbare woningen? Mail: [email protected]