Naar een Groen en Gezond 2024!

De afgelopen week hebben we elkaar een voorspoedig en een gezond 2024 gewenst. Voor iedereen is gezond oud worden van groot belang. Van onze overheid, ook op gemeentelijk
niveau, mogen we verwachten dat zij, daar waar mogelijk, zich inzet voor onze gezondheid.
Schone lucht en een groene leefomgeving zijn hierbij essentieel. Helaas lijkt het enthousiasme van de coalitiepartijen Groen-Gilze-Rijen, Kern’75 en de PvdA vooral in
woorden, terwijl concrete acties achterwege blijven.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Het belang van bomen en schone lucht

Wie het Weekblad vorige week opende zag, bij de start van 2024, alweer een aanvraag voor een kapvergunning voor 33 bomen. Antonet Krol, fractievoorzitter D66:
“Eerder benadrukte we al hoe belangrijk bomen zijn. Bomen zijn niet alleen mooi, ze bieden schaduw, verkoeling, bescherming voor planten en dieren, zuiveren de lucht, verbeteren het leefklimaat en spelen een cruciale rol in de waterhuishouding.”
Desondanks lijken bomen in onze gemeente een onzekere toekomst te hebben. De afgelopen jaren zijn honderden, zo niet duizenden bomen gekapt, de gemeente is de tel inmiddels al lang kwijtgeraakt. Krol:
“D66 is zeer bezorgd over de massale kap van ons
bomenbestand, en achterblijvende compensatie met nieuwe bomen. Hoewel de voordelen van bomen dus zeer belangrijk zijn voor onze gezondheid, lijken deze voordelen ondergeschikt aan de voortdurende kap.
Ook blijft het, op sporadische aandacht voor houtstook via social media na, wachten op acties voor schone lucht. Door gebrek aan daadkracht nemen gezondheidsrisico’s voor onze inwoners toe.”
Astma, laag geboortegewicht, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden blijven dreigingen, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen met gezondheidsproblemen.

D66: Geen woorden maar daden

Krol: “In plaats van te wachten op eventuele aansluiting bij provinciale initiatieven, roepen wij wethouder Machielsen (Kern’75) op actie te ondernemen. Laten we in 2024 niet alleen gezondheidswensen uitspreken, maar ook daadwerkelijk aan de slag gaan om tot een groene en gezonde leefomgeving te komen voor iedereen. Het is tijd te investeren in het behoud en herplant van bomen en om maatregelen te nemen voor schone lucht, zodat we allemaal
kunnen genieten van een gezonde leefomgeving. Dat is waar D66 voor staat.”

Wil jij samen met ons gaan voor een groene en gezonde gemeente? Neem dan contact met ons op: