Koop ABG-ambtenarenkantoor is bestuurlijke misser

Op 19 februari jl. besloot een meerderheid van de gemeenteraad van Gilze en Rijen tot aankoop van Anne Frankplein 12, Rijen (FourStar gebouw) voor een duur ABG-ambtenarenpaleis. Hier was woningbouw voor betaalbare appartementen voor starters en senioren gepland, en dat is voor D66 topprioriteit.
Maar er zijn meer redenen waarom volgens ons de aankoop van het gebouw voor de ABG-ambtenaren een bestuurlijke misser en zelfs onwettig is. De gemeenteraden van zowel Gilze en Rijen als van Baarle-Nassau en Alphen-Chaam (de drie ABG-gemeenten) zijn ons inziens op het verkeerde been gezet in de aanloop tot deze aankoop, die op 26 februari plaats vond.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Ambtenarenkantoor niet nodig

Raadslid Frits van Vugt, D66: “In oktober 2021 zijn we met alle ABG-gemeenteraden overeengekomen dat we eerst moeten weten wat de totale huisvestingsopgave is – één ABG-kantoor plus 3 bestuurszetels (maar zijn die nodig?), inclusief de financiële consequenties per gemeente, voordat we een beslissing nemen.
Tot nu toe is dat niet gebeurd (wordt pas in mei voorzien), dus is de aankoop voorbarig en tegen de afspraken. Bovendien hebben we eigenlijk het kantoor niet nodig: alle ambtenaren passen gemakkelijk in de gemeentehuizen van ons en van Baarle-Nassau. Er is 5.000 m2 nodig en die is er volop in de beide gemeentekantoren. Geldverspilling dus!
Er hangt ook een donkere wolk boven ons hoofd: minder geld vanuit het Rijk vanaf 2026. Onze meerjarenbegroting staat dan al dik in het rood! De aankoop van een ABG-kantoor maakt het miljoenentekort alleen nog maar groter. Onverantwoord!”

Douceurtje van 1 miljoen: verboden staatssteun!

De aankoopprijs is ook onverantwoord. Er wordt meer dan een miljoen te veel betaald(€3.900.000) vergeleken met de taxatiewaarde (€2.850.000), o.a. vanwege toegekende winstderving van de verkoper. Van Vugt: “We spekken dus de kas van een projectontwikkelaar, ten koste van de inwoners. Voor D66 is dat echt onacceptabel voor een gebouw dat al jaren leegstaat en voor appartementen bedoeld was. Na wat extra juridisch advies ingewonnen te hebben, zijn wij ervan overtuigd dat het verboden staatssteun is. Hier kan door de Europese Commissie alsnog een stokje voor gestoken worden.”

Aanbesteding ongeldig en de aankoop ook

De keuze voor de architect is twijfelachtig. Die is gekozen op basis van ervaring met nieuwbouw. Dit is renovatie. Er is daarom sprake van een wezenlijke wijziging. Dat betekent dat de aanbesteding opnieuw moet als er belanghebbenden zijn die dit gaan aanvechten.
Van Vugt: “Tot slot is het nog maar de vraag of het ABG-bestuur het gebouw mocht kopen. Ik heb gewaarschuwd dat dat volgens ABG-regeling – in relatie tot de wet – niet kan. Een onwettige aankoop dus, is mijn conclusie. Hier kan de Kroon alsnog een streep door zetten, door het besluit te vernietigen.”

GGR, Kern ’75, PvdA en CDA verkiezen kantoor boven woningen

De projectontwikkelaar die het pand een paar jaar geleden kocht wilde er een appartementencomplex met 56 betaalbare woningen van maken die zeer geschikt zijn voor één- en tweepersoonshuishoudens. Woningen voor starters en senioren dus, waar we juist heel veel behoefte aan hebben. De gemeente had daar al medewerking aan toegezegd. Door dat plan gaat nu een streep, doordat de coalitiepartijen + CDA een onnodig ambtenarenkantoor belangrijker vinden dan noodzakelijke woningbouw.

Bezint eer ge begint….

Kortom, genoeg redenen voor D66 om te zeggen: laten we van het FourStar-gebouw lekker betaalbare appartementen maken en op zoek gaan naar een beter en goedkoper plan voor de ABG-ambtenaren. Wij roepen het ABG-bestuur, het college van B&W van Gilze en Rijen en de coalitiepartijen op om met dit onzalige plan te stoppen.
De aankoop van het FourStar gebouw, twee weken geleden, was een stap die niet gezet had mogen worden, gelet op de geldende afspraken. En waar juridische voetangels aan zitten, die zouden kunnen leiden tot vernietiging van de koop. Wij hopen dat men zich alsnog bezint op een andere (nl. woon-)invulling van het gebouw, omdat er voor de ambtenaren al voldoende opties zijn binnen de bestaande gebouwen.
Reageren? Mail: [email protected]