Inwonersparticipatie verloopt moeizaam en traag

Burgers zijn de motor van gemeente waarin ze wonen. Het is wenselijk dat burgers zich betrokken voelen bij alles wat er in hun directe omgeving gebeurt. Maar de inwoners voelen zich helaas weinig betrokken en gehoord. De waarderingscijfers uit de laatste burgerpeiling dalen gestaag. We scoren bijvoorbeeld slechter dan andere gemeenten als het gaat om het oordeel van inwoners over:
de mate dat de gemeente moeite doet om inwoners mee te laten doen en mee te laten tellen;
de mate dat de gemeente de samenwerking zoekt met inwoners en belangenorganisaties;
dat de gemeente ook doet wat ze zegt

Op deze items wordt ook lager gescoord dan de keer ervoor. D66 is groot voorstander om inwoners (beter) te betrekken bij wat er in hun omgeving gebeurt; ofwel inwonersparticipatie. Ook hecht D66 aan een open overheid. De gemeente hoort te luisteren en dient haar inwoners te informeren over haar plannen en moet goede informatie te geven, ook als een inwoner hierom vraagt.

Frits van Vugt - Frits van Vugt Beeld: D66 Gilze en Rijen

Meer inwonersparticipatie beloofd

Ruim drie jaar geleden beloofde burgemeester Alssema dat er (meer) werk gemaakt zou worden van inwonersparticipatie. Sommige gemeenten hebben e.e.a. geregeld, bijv. in een participatieverordening en -handleiding. Inwoners weten dan hoever ze invloed hebben als een bepaalde kwestie aan de orde is. In Gilze en Rijen is er zoiets nog steeds niet, dat moet er volgens D66 snel komen!

Burgerinitiatief

Omdat D66 inwonersparticipatie hoog in het vaandel heeft staan, heeft D66-raadslid Frits van Vugt drie-en-een-half jaar geleden het “burgerinitiatief”, waardoor inwoners zelf voorstellen aan de gemeenteraad mogen doen, voorgesteld aan de gemeenteraad. Dat is toen unaniem aangenomen. Er zijn inmiddels al 4 burgerinitiatieven naar de raad gekomen. De inwoners weten de raad dus goed te vinden en willen ook graag samen met de gemeente zaken kunnen oppakken. Helaas blijkt dit (nog steeds) dikwijls éénrichtingsverkeer. Wij horen maar al te vaak dat de gemeente inwoners niet betrekt bij projecten, inwoners slecht, te laat of niet informeert en dat inwoners geen of geen serieuze reactie ontvangen op hun vragen of meldingen. D66 wil dat dit snel verbetert en dat het college haar inwoners serieus neemt.

Voor meer informatie of een reactie? Mail: [email protected]