Inwoners draaien op voor de kosten onnodig ambtenarenkantoor

Onlogisch allemaal. Terwijl de ambtenaren van de samenwerkende gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze-Rijen (ABG) nu al makkelijk passen in de bestaande gemeentehuizen in Baarle-Nassau en Gilze-Rijen, wil de meerderheid van de drie gemeenten tóch een apart ambtenarenkantoor neerzetten. Een compleet nieuwe huisvesting, terwijl daar geen enkele noodzaak voor bestaat. Vanuit financieel en maatschappelijk oogpunt vindt D66 dit onacceptabel. Inwoners moeten hiervoor veel extra geld bijdragen aan een onnodig peperduur plan, dat enkele jaren geleden is bedacht door het ABG-bestuur.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Meerderheid gemeenteraad accepteert duur en onnodig ambtenarenkantoor

De meerderheid van de gemeenteraad van Gilze-Rijen (exclusief D66) heeft voor dit onheil-scenario gekozen. Voor ruim €4.000.000,00 is het Four-stars-gebouw in Rijen gekocht, terwijl de taxatie nog geen €3.000.000,00 aangaf. Dit riekt naar ongeoorloofde staatssteun, maar dat mag blijkbaar geen vragen oproepen. Alsof dat nog niet genoeg is, komen daar verbouwingskosten bovenop waardoor het nieuwe kantoor bijna €18.000.000,00 aantikt: Een astronomisch bedrag voor een te renoveren kantoor. Weggegooid geld, waar de inwoners voor opdraaien. Antonet Krol (D66-raadslid): “In dit leegstaande gebouw waren 56 betaalbare woningen voor starters en ouderen gepland, de procedure daarvoor was al gestart. Onbegrijpelijk”.

Meerderheid gemeenteraad accepteert nutteloze verbouwing gemeentehuis

En het wordt nog vreemder. Als het nieuwe ABG-kantoor er komt, staat het gemeentehuis in Rijen half leeg. De raadszaal verdwijnt naar boven, het monumentale deel wordt omgebouwd tot 17 dure koopwoningen. Dit leidt tot extra verbouwingskosten van minimaal €5.800.000,00. De rekening gaat linea recta naar onze inwoners. D66 vindt dit als enige  onacceptabel.
De financiële gevolgen zijn enorm. Frits van Vugt (D66-raadslid): “De jaarlijkse huisvestingskosten van de gemeente stijgen hiermee richting € 1.219.000 per jaar, bijna €1.000.000,00 méér dan nu — en dat 40 jaar lang. Ongehoord!. Dit wordt betaald via forse bezuinigingen op het sociaal domein (WMO, jeugdzorg en ouderen; zo wordt € 270.000,00 bezuinigd op huishoudelijke hulp), op andere voorzieningen en de al doorgevoerde 16%-verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) vanaf 2025.”
D66 kiest voor een gezonde, logische en betaalbare oplossing: geen duur en onnodig ambtenarenkantoor, wél volledig gebruik van het huidige gemeentehuis. En in het Four-Stars-gebouw gewoon betaalbare woningen realiseren. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart kunt u daarover uw stem uitbrengen. Het kan wél.

Reactie? Mail: [email protected]