De tering naar de nering zetten; D66 wil verantwoord gemeentelijk financieel beleid

Al jaren leeft de gemeente Gilze en Rijen op te grote voet. De bodem van de reserves is zichtbaar. We stormen af op een tekort op de begroting  van €2.400.000 (2026) en €3.600.000 (2027).
Antonet Krol, raadslid D66: “Soms is het geld aan nuttige zaken besteed zoals nieuwe scholen, maar helaas ook vaak aan minder doordachte plannen. Denk aan een onnodige fietssnelweg (bijna €1.000.000) dwars door kern Rijen, terwijl er al een fietssnelroute langs de N262 wordt aangelegd, door de provincie. De (ambtelijke) ABG-organisatie heeft onze gemeente ook miljoenen extra gekost, elk jaar eisend om meer financiële steun.”
Niettemin is de waarderingsscore voor gemeentelijke dienstverlening  van 6,7 naar 6,4 gedaald, veel lager dan elders.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Veel kostenoverschrijdingen

Daarnaast laat de uitvoering van plannen vaak te wensen over. Bijvoorbeeld de sportvelden in Rijen waar de begroting voor miljoenen werd overschreden. Ook het Bisschop de Vetplein in Gilze dat aanvankelijk voor €810.000 zou worden opgeknapt, kostte uiteindelijk ongeveer €1.300.000. En bleek functioneel en verkeerstechnisch een puinhoop.
Frits van Vugt:, raadslid D66: “De spoortunnel in Rijen die ons aanvankelijk €10.500.000 zou kosten zal de gemeente naar schatting €16.200.000 kosten, zonder rekening te houden met de aanpassingen rondom het station, die nog eens tonnen vergen.
En dan hebben we het nog niet gehad over sporthal Achter de Tuintjes in Gilze, waarvan de oorspronkelijke renovatiekosten  €1.654.000 waren, maar nu rond de €13.000.000 uitkomen voor nieuwbouw: 8x zo duur!
Tenslotte, het onnodige ABG-kantoor dat inclusief verbouwing/uitbreiding minimaal €17.000.000 gaat kosten en dat bij aankoop van het FourStar gebouw in Rijen al €1.000.000 méér heeft gekost dan de feitelijke marktwaarde. Daarbij opgeteld de daardoor benodigde (verbouwing van de) bestuurszetel (raadszaal en gemeentebalie) gaat de gemeente de komende jaren minimaal €600.000 PER JAAR EXTRA kosten t.o.v. het huidige onderkomen van de ambtenaren. En dat terwijl we al tegen de rode cijfers aan kijken. De meerderheid van de gemeenteraad (op D66 en de VVD na) zei daar in de raadsvergadering van 13 mei ‘ja’ tegen. Volstrekt onverantwoord!”

Voorstellen van D66 om het doelmatiger te doen

D66 heeft herhaaldelijk opgeroepen  tot bezinning en het stellen van prioriteiten.
Door bijvoorbeeld de sporthal in Gilze op Nerhoven te bouwen, kan naar schatting €6.000.000 worden bespaard (bijna de helft!). En de ABG-ambtenaren kunnen  gewoon in de gemeentehuizen van Baarle-Nassau en Rijen blijven zitten. Een duur ambtenarenpaleis is niet noodzakelijk.
D66 benadrukt dat de ABG efficiënter kan werken, waardoor jaarlijks vele tonnen kunnen worden bespaard. Het is tijd om verstandiger om te gaan met de gemeentefinanciën, met oog voor de belangen van inwoners. Zij betalen straks de tol, als er op allerlei voorzieningen moet worden bezuinigd en de OZB in Gilze en Rijen weer eens fors wordt verhoogd door de coalitie van Kern’75, Groen Gilze Rijen en de PvdA, daarbij gesteund door Gemeentebelang en het CDA.

Reageren?
Mail: [email protected]