D66: Groen moet je doen!

Afgelopen raadsvergadering besprak de gemeenteraad de strategie Duurzaamheid.
Deze strategie behelst een aantal thema’s, waaronder het belangrijke thema biodiversiteit. Biodiversiteit betreft de verscheidenheid aan planten en dieren, in allerlei vormen, op aarde.
Helaas staat de biodiversiteit in ons buitengebied zwaar onder druk, net als het aantal boerenbedrijven. D66 deed daarom een voorstel om boeren te helpen bij de omslag naar duurzame landbouw.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Natuur-inclusief ondernemen

Omschakeling naar biologisch of natuur-inclusief ondernemen veroorzaakt helaas nog vaak inkomstenderving. D66 wilde daarom dat de gemeente in kaart zou brengen welke beleidsmaatregelen (niet zijnde subsidies) zij ondernemers, die de omschakeling willen maken, zou kunnen bieden.
Antonet Krol, raadslid D66: “In 1950 kende Nederland nog zo’n 410.000 landbouwbedrijven. Dit aantal is in 2022 teruggelopen tot ongeveer 50.000, een afname van 88% (het aantal dieren nam niet af in de veeteelt). Als deze trend doorzet, zijn er over enkele jaren nog maar een paar duizend landbouwbedrijven over. Dit heeft grote gevolgen voor de biodiversiteit.”
Met de afname van landbouwbedrijven (door schaalvergroting) is de biodiversiteit drastisch verminderd. Het aantal insectensoorten liep tegelijkertijd met meer dan 76% terug. Ook het aantal weidevogels en planten is sterk afgenomen. Krol: ”Dit is slecht nieuws voor de boeren die moeten stoppen, maar ook voor alle inwoners. Want een slechte biodiversiteit heeft negatieve effecten op onze gezondheid.”

Biodiversiteit is goed voor onze gezondheid

Door schaalvergroting en de manier waarop het landschap is ingedeeld, is er minder ruimte voor biodiversiteit. Grote akkers met slechts één gewas bieden weinig voedsel voor insecten. We moeten daarom overstappen op duurzame landbouw. Dit betekent dat boeren op een manier gaan werken die de natuur ondersteunt en verbetert. Dit komt niet alleen de biodiversiteit ten goede, maar ook onze gezondheid.
Krol: “Ik ben teleurgesteld dat dit voorstel niet door alle partijen werd omarmd. Alleen PvdA en VVD steunden ons plan. De overige partijen, waaronder de coalitiepartijen Groen Gilze Rijen en Kern’75 (plus CDA en Gemeentebelang) die zichzelf maar al te graag als groene partijen bestempelen, vonden dat de huidige strategie voldoende
aandacht besteedt aan biodiversiteit. Een gemiste kans voor de natuur en onze gezondheid. Je moet niet alleen kletsen over groen, je moet groen doen!”
Reageren? Mail: [email protected]