Coalitie ga nu eindelijk wat doen!

Twee jaar geleden vonden er gemeenteraadsverkiezingen plaats. De twee grootste partijen, Kern’75 en Groen Gilze Rijen, elk met zes zetels, vormden samen met de PvdA (destijds met
twee zetels, nu met één zetel) een coalitie. Hun coalitieprogramma is weinig ambitieus. D66 probeert er meer ambitie in te krijgen, door telkens op zoek te gaan naar steun voor goede plannen.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Teleurstellende groen-resultaten voor coalitie Kern’75, GGR en PvdA

De belangrijkste belofte van de coalitie was meer groen. Helaas, het aantal gekapte bomen overtreft al jaren het aantal nieuwe aanplantingen. Deze negatieve trend, die al begon onder eerdere wethouders van Kern’75, zet zich voort. Nieuwe bomen zijn jonge exemplaren die robuuste oudere bomen niet kunnen vervangen. Dit resulteert in meer hittestress. En is slecht voor de gezondheid.
Daarnaast is er nog steeds een achterstand in groenonderhoud, ook de verantwoordelijkheid van wethouder Machielsen (Kern’75). Dit zal naar verwachting niet verbeteren, vanwege het te lage budget. Dit heeft geleid tot ondermaatse groenvoorzieningen. De afgelopen jaren
heeft het voorstel van D66 m.b.t. tegelwippen méér groen mogelijk gemaakt. Ook is de D66-motie aangenomen om samen met de gemeente Tilburg een groene buffer aan te leggen.

Gemeentelijke dienstverlening kachelt achteruit

De dienstverlening aan inwoners zou hoger moeten scoren. Eerder kreeg was de norm: 7,5 als rapportcijfer. Maar in 2020 was dit gedaald naar 6,7 en in 2022 zelfs naar 6,4. Het lijkt erop dat wethouder Scheifes van GGR hier weinig aan doet, behalve meer geld spenderen.
Van dezelfde wethouder hadden we verwacht dat-ie inmiddels wat verder zou zijn met de spoortunnel in Rijen. Maar we horen alleen dat het NOG meer miljoenen gaat kosten dan geraamd.

Sociale voorzieningen onder druk

In het sociaal domein, waarvoor wethouder Doremalen (PvdA) verantwoordelijk is, zien we alleen maar negatieve ontwikkelingen. Raadsbreed kwam kritiek op de inspanningen om de
gemeente meer “inclusief” te maken (wegen en voorzieningen meer toegankelijk voor alle inwoners). Er is namelijk weinig tot niks gebeurd. Ook werden het vrijwilligerswerk (VIP-voor-elkaar) en de WMO- en jeugdvoorzieningen minder toegankelijk en beschikbaar. Door toedoen van oppositiepartijen (zoals D66) werd dit deels opgelost. Maar de sociale voorzieningen staan onder deze coalitie nog steeds onder druk.
Mede dankzij D66 zijn de jeugdonvriendelijke JOP’s (jongeren-ontmoetingsplekken) opgedoekt en wordt er naar betere oplossingen gezocht. Ook is D66 mede-initiatiefnemer om de inspraak voor jongeren beter te regelen en ervoor te zorgen dat er goede
jeugdvoorzieningen voor hen komen – waar behoefte aan is.

Reageren? Mail: [email protected]