Coalitie ga nu eindelijk wat doen! (vervolg)

Vorige week keken we al terug op de afgelopen twee jaar, sinds de gemeenteraadsverkiezingen. Vanaf dat moment vormen Kern’75, Groen Gilze-Rijen en PvdA de coalitie, en leveren elk een wethouder. De uitvoering van hun coalitieprogramma komt maar niet op gang.
We bespraken in het vorige stukje al de tegenvallende groenambities (minder bomen, slecht groenonderhoud), de verslechterde gemeentelijke dienstverlening (lagere waardering door inwoners) en de problemen in het sociaal domein. D66 probeert er meer ambitie in te krijgen, door telkens op zoek te gaan naar steun voor goede plannen.

Fractieleden Antonet Krol en Frits van Vugt bij de margrieten in Rijen Beeld: D66 Gilze en Rijen

De woonlasten worden steeds maar hoger….

De woonlasten zouden maar beperkt stijgen, maar inwoners merken helaas het omgekeerde. De Onroerend Zaak Belasting op huizen (OZB) steeg helaas toch veel meer dan verwacht (en meer dan de inflatie). Er volgt daarnaast nog een flinke rioolkostenverhoging, omdat de gemeente achterloopt met rioolverbeteringen.
Frits van Vugt (raadslid D66): “En er komt waarschijnlijk nog een forse lastenverzwaring omdat de kosten van het (voorgenomen, maar onnodige) ambtenarenkantoor voor de drie ABG-gemeenten onze inwoners voor gigantische kostenverhogingen stelt. Iets waar D66 al jaren tegen strijdt, maar wat andere partijen toch door willen drukken.”

Participatiebeleid komt er bekaaid af

Verbetering van de participatie- en inspraakmogelijkheden was drie jaar geleden al beloofd.
Eerdere beloften om de inspraak te verbeteren werden door burgemeester Alssema niet nagekomen. Waar blijven zijn plannen? Onlangs wilde het college de inspraaktermijn voor inwoners daarentegen beperken tot 4 weken.
D66 stak daar een stokje voor en stelde – i.t.t. het college – voor om de 6 wekentermijn te handhaven. De hele gemeenteraad ging daarmee akkoord.

Waar blijven de betaalbare woningen?

Ook betaalbare woningen komen er maar mondjesmaat. Hoewel er kleine plukjes woningen worden opgeleverd, zijn dit hoofdzakelijk dure woningen. In plaats van zoveel en zo snel mogelijk voldoende betaalbare woningen te realiseren, haalt de gemeente 56 potentiële, betaalbare woningen uit de markt, door FourStar-gebouw op te kopen om er ambtenaren in te huisvesten.

Nog steeds geen schone lucht akkoord

Ook het beschermen van de gezondheid van inwoners gaat tergend langzaam.
Antonet Krol (raadslid D66): “Zelfs na ruim 4 jaar is er nog steeds geen schone luchtakkoord. En ook met het energieneutraal maken van onze woningen blijft echte ondersteuning in de ijskast staan.”
De komende tijd blijven wij drukken op deze zaken, die voor ons allen zeer belangrijk zijn.

Reageren? Mail: [email protected]