“Een glimmende auto met roestige onderkant”

Voorzitter,
De jaarstukken laten zien dat er in 2024 ook mooie stappen zijn gezet. Er waren lichtpunten, en het college heeft deze terecht benoemd. Als je de stukken leest, oogt Gilze en Rijen als de Volvo onder de gemeenten: glanzend, betrouwbaar en vol zelfvertrouwen.
Maar wie onder de motorkap kijkt, ziet dat de motor soms hapert, de bodemplaat roest vertoont en de navigatie in cirkels blijft draaien. “Samen uniek, oog voor iedereen” lijkt  eerder op: “Blij dat ik rijd”.
De begroting van 2024 was grotendeels die van de coalitie. Onze partij stemde destijds tegen, maar heeft als kritisch-constructieve medepassagier wel meegereisd – en waar nodig bijgestuurd.
D66 kijkt niet alleen naar het financiële eindcijfer, maar ook naar de maatschappelijke impact. En dan zie je dat de auto dringend opnieuw uitgelijnd moet worden.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

1. Groen en duurzaamheid

“Opnieuw 30 extra bomen geplant” klinkt goed, maar hoeveel zijn er gekapt? Een helder overzicht van kap versus herplant ontbreekt. Waren het wel 30 extra bomen?
De gemeente noemt zich duurzaam, maar mist snelheid: van de €70.000 klimaatsubsidie werd slechts €12.000 uitgekeerd, de €967.000 NIP-subsidie voor woningisolatie bleef onaangeroerd. Plan van aanpak doorgeschoven naar 2025.
Op papier rijden we elektrisch, maar in de praktijk zit de laadkabel nog in de doos.

2. Infrastructuur

Een meevaller van een kleine miljoen euro op rioolonderhoud lijkt positief, maar de post grondkosten Burgemeester van Poppelstraat moeten nog geboekt worden. En de onverwachte bijna €600.000 subsidie? Die stond niet in de begroting.
Ook bij het onderhoud aan de wegen wordt geremd: van de €719.000 aan onderhoud is maar €244.000 besteed. En van de €1,8 miljoen aan achterstallig werk werd slechts voor €152.000 uitgevoerd.
Het college parkeert geld in reserves, terwijl inwoners met trillende vullingen over slecht wegdek rijden.

3. Sociaal domein

Op de kwetsbaarste plekken zie je het duidelijkst verschil tussen begroting en jaarstukken:
Wmo? € 149.000 niet uitgegeven. Re-integratie en mobiliteiten? Beloofd, maar uitgesteld. Minima-ondersteuning? Buiten de meedoenregeling: niks. Echt uitvoering geven aan de Koers sociaal domein? Was het maar waar. De noden in het sociaal domein (jeugdzorg, WMO, re-integratie)  zijn hoog, maar de uitvoering hapert. En net als bij de airco in die oude auto: pas als het écht warm wordt, merk je dat-ie het niet doet.

4. Toekomstvisie

Tot slot: de rioleringsopgave van tientallen miljoenen wordt voortdurend vooruitgeschoven. Geld voor schone lucht? Is er niet. En service? Denk aan de milieustraat met beperkte openingstijden – zo wordt bijdragen aan een circulaire economie wel heel lastig voor onze inwoners.
Zonder duidelijke eindbestemming, meetbare doelen en een zuinige, goed geplande route raakt de auto de weg kwijt. Kortom kosten waarvan we weten dat ze komen, worden voor ons uit geschoven naar de volgende coalitie – en erger nog: naar de volgende generatie.

Voorzitter,
Wat D66 betreft is het tijd voor een nieuw model dat sneller optrekt en rijdt op duurzame energie. De levertijd? Wat ons betreft maart 2026.
Dank u wel.