Ambitieloos afvalbeleid gaat inwoners onnodig veel geld kosten

Onlangs besprak de raadscommissie de evaluatie van het afvalbeleid. Opmerkelijk was dat de teller al een aantal jaren rond de 65 kilogram restafval per inwoner per jaar blijft schommelen. Wethouder Machielsen (Kern’75) gaf aan dat hij geen oplossing ziet om de hoeveelheid afval verder te verminderen. Dit in tegenstelling tot het eerder vastgestelde doel van 30 kilogram per inwoner per jaar, zoals overeengekomen in het coalitieakkoord. Opvallend genoeg wordt deze ambitie nu losgelaten. D66-raadslid Antonet Krol reageerde kritisch op deze ontwikkeling: ”Dit is veel te gemakkelijk. Hoewel het ’laaghangend fruit’ misschien geplukt lijkt, zijn er nog voldoende mogelijkheden om verdere verbeteringen te realiseren.”

Krol: “Het is aannemelijk dat de verbrandingskosten zullen blijven stijgen, wat resulteert in hogere afvalkosten. Het verminderen van restafval kan deze kostenstijging tegengaan. Daarom dringen wij erop aan dat de wethouder concrete actie onderneemt.”

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Zorgelijk

Een ander zorgelijk feit is dat maar liefst één op de vier huishoudens nooit restafval aanbiedt (0-aanbieders). Waar blijft hun restafval? Hierdoor worden recyclingkansen gemist, en 25% van de huishoudens draagt niet bij aan de kosten voor restafvalverwerking. Daardoor komen deze kosten op het bordje van degene die wel restafval aanbieden. Zouden de 0-aanbieders ook afval aanbieden dan kunnen de kosten voor het aanbieden van een vuilniszak flink afnemen.

Krol benadrukt het belang van een eerlijk betalingssysteem: ”Toen in 2018 het diftarsysteem werd ingevoerd, waren wij voorstander van het principe waarbij de vervuiler betaalt.” Echter, het gebruik van dure ondergrondse containers voor restafval was destijds een punt van zorg voor D66. Het was duidelijk dat het onderzoeksbureau toen teveel kosten toeschreef aan minicontainers en te weinig aan ondergrondse containers. D66 was een van de weinige partijen die voorspelde dat er onnodig veel geld werd uitgegeven. Een goed jaar later bleek ook nog eens dat de operatie 150% duurder was uitgevallen dan verwacht. Nu, in 2024, worden de kosten verder opgedreven door de noodzaak om de controllers van de ondergrondse containers te vervangen vanwege overgang van 2G naar 5G. Deze operatie kost honderden euro’s per container. D66 blijft alert op uw portemonnee, ook met betrekking tot afval.

Wilt u kennismaken en/of meepraten bij het fractie-overleg? Mail: [email protected]