D66: Andere financiële keuzes nodig!

De coalitie van Kern’75, GGR en PvdA legt in 2023 geheel onnodig de financiële pijn bij inwoners en bedrijven in onze gemeente. Hun ideeën moeten financieel opgebracht worden via de woonbelasting (OZB) die 10% hoger wordt. Juist de lagere en middeninkomens en het midden- en kleinbedrijf worden
de dupe, omdat hun kosten oplopen. De gemeente springt niet bij in de oplopende energie- of andere lasten. Diverse andere gemeenten doen dat wel. De ‘overhead’-kosten van de ambtelijke organisatie rijzen echter de pan uit. Kwestie van verkeerde keuzes en ondoelmatig beleid, volgens D66.

Beeld: D66

Lagere en middeninkomens extra gepakt

Dat PvdA, GGR en Kern ’75 géén oog voor financiële problemen van veel inwoners hebben, zagen we al eerder: geen verruiming van de energietoeslag (voorstel van D66 om dat wel te doen werd
afgeschoten), geen verhoging van toeslagen voor minima (coalitiepartijen wederom tegen) en het voor het eerst
€ 300 vragen voor een gehandicapten parkeervergunning (D66 is tegen).
Frits van Vugt, raadslid D66: “Vooral van de PvdA en GGR vind ik dit missers. Zij beweren op te komen voor de lagere en middeninkomens, maar maken het onze inwoners met een smalle beurs juist moeilijker. Gelukkig komt er een rijksregeling met een prijsplafond voor energie, maar de gemeente gaat met haar woonbelasting fors boven de prijsinflatie uit. Deze coalitie maakt inwoners armer.”

Ambtelijke kosten rijzen de pan uit

Dat er extra ambtenaren nodig zijn om bijvoorbeeld het aantal opgelopen bouwvergunningen te behandelen, of voor de WMO- en jeugdzorg vindt D66 geen probleem, net zo min als extra BOA’s om
toezicht te houden. Maar de laatste jaren worden er steeds meer ambtenaren aangetrokken voor ondersteunende werkzaamheden (‘overhead’) zoals communicatie, financiën, management en dure
bureaus. Antonet Krol, raadslid D66: “Terwijl de ABG-organisatie eigenlijk voor meer efficiency moet zorgen, is het alleen maar duurder geworden. De ABG-organisatie bestaat voor bijna 40% uit
overhead, terwijl dat elders gemiddeld 30% is. Feitelijk zijn we jaarlijks € 2 miljoen te duur uit. Wij snappen niet dat de coalitiepartijen niks aan dit ABG-waterhoofd doen. Voorheen was ook GGR daar kritisch op. Maar die zwijgen nu in alle talen.”

Reactie of meedoen? Mail: [email protected]