Verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal

D66 wil dat het prettig wonen blijft in Bunnik, Odijk en Werkhoven. Daar moeten we nu aan werken. Dit zijn de belangrijkste plannen van D66:

Wonen voor iedereen

  • D66 wil tot 2040 in totaal 5.000 nieuwe woningen bouwen in Bunnik, Odijk en Werkhoven. Dit is nodig voor jongeren, starters en ouderen
  • In nieuwe woonwijken moeten genoeg betaalbare huizen komen. Van elke 10 nieuwe huizen zijn er 3 sociale huur en 5 betaalbare koop.
  • Er moeten meer appartementen komen voor jongeren. En meer woningen komen zonder trap voor ouderen.
  • Het moet makkelijker worden om grote huizen te splitsen of om huizen te delen.

Gezond leven, levendige dorpen

  • D66 wil dorpen waar je gezond kunt leven. Met goede plekken om te wandelen en te fietsen.
  • We willen investeren in sportvoorzieningen in elk dorp en het sportfonds behouden.
  • De dorpscentra van Bunnik en Odijk moeten beter worden, met winkels, ontmoetingsplekken en veilige straten.
  • In elk dorp moet een openbaar toilet komen.
  • D66 wil veilige en goede zwemplekken maken in de Kromme Rijn.
  • In alle dorpsstraten moet de maximumsnelheid 30 km per uur worden.
  • Rond basisscholen moeten de straten zo veel mogelijk autovrij zijn tijdens het brengen en halen.

De állerbeste plek om op te groeien

  • D66 wil dat kinderen gezond en veilig opgroeien. Daarom willen we investeren in goede hulp op school en ondersteuning voor ouders. Zo is er minder jeugdzorg nodig.
  • Scholen moeten goed onderwijs kunnen geven.
  • In elk dorp moet een biebpunt komen. Leraren krijgen gratis een bibliotheekabonnement om lezen te stimuleren.
  • De nieuwe school in Kersenweide moet niet 400, maar 500 plekken krijgen.

Bloeiende economie in duurzame dorpen

  • D66 wil ondernemers helpen om duurzaam en circulair te werken. Daarvoor kunnen zij subsidies krijgen.
  • Er moet een nieuw bedrijvenpark komen, zodat er genoeg banen blijven in onze gemeente.
  • Verduurzamen moet voor iedereen mogelijk zijn, ook voor mensen met weinig geld.
  • D66 wil de energietransitie versnellen, onder andere met meer zonnepanelen op daken en onderzoek naar geothermie en andere energiebronnen.

Landschap en openbare ruimte

  • D66 wil het Kromme Rijnlandschap verder ontwikkelen en afwisselender maken.
  • We willen recreatie en toerisme versterken, onder meer door ruimte te maken voor overnachtingsplekken en recreatie bij boerderijen.
  • Er moet geld komen voor beter onderhoud van het Jaagpad langs de Kromme Rijn.
  • Het onderhoud van groen, straten en pleinen moet beter.

Voel je veilig

  • D66 wil dat iedereen zich veilig voelt, ongeacht afkomst, geaardheid of geloof.
  • Er moeten meer controles komen op plekken waar veel drugsoverlast is, soms ook bij sportplekken.
  • De gemeente moet samen met partners werken aan weerbaarheid tegen georganiseerde criminaliteit.

Omkijken naar elkaar

  • D66 wil de financiële hulp voor mensen met weinig geld sterk vereenvoudigen. We willen dat het declaratiefonds van de gemeente automatisch wordt uitgekeerd aan inwoners met weinig geld.
  • D66 wil maatschappelijke organisaties, zoals Bunnik Samen, beter ondersteunen.
  • Er moet een klusteam komen dat kwetsbare bewoners helpt met kleine klusjes in en om het huis.

Betrouwbaar bestuur, betrokken inwoners

  • De gemeente moet betrouwbaar, transparant en toegankelijk zijn.
  • D66 wil inwoners actief betrekken bij het bestuur.
  • Onze raadsleden organiseren elk kwartaal een openbare vergadering waar inwoners welkom zijn.
  • We willen liever niet dat de gemeentelijke belastingen voor inwoners stijgen.