Is alles pluis? Wees alert op ondermijning!

Naast mijn raadswerk geef ik op een middelbare school les in digitale geletterdheid en informatica. Heel belangrijke kennis voor pubers, want ze lijken wel vaardig met hun mobieltje, maar er is nog veel waar ze bewust van moeten worden voordat ze worden losgelaten in de digitale wereld. De meeste leerlingen gedragen zich gelukkig altijd prima in de les, maar er zijn in elke klas wel een paar opstandige rakkers die mijn gezag ondermijnen om hun eigen gang te kunnen gaan. Als je niet meteen optreedt, volgen al snel meelopers en is er van een leerzame les al gauw geen sprake meer.

Dit is gelukkig het enige wat ik zelf meemaak aan ondermijning. Bij de drukbezochte themabijeenkomst van D66 over veiligheid in het Dorpshuis in Odijk, hield wethouder Onno James een presentatie over ondermijning van een veel ernstiger soort. Waar gaat het om? De onderwereld ondermijnt en ontwricht de samenleving door in de bovenwereld door te dringen. Via intimidatie, bedreiging en geweld worden legale bedrijven, raadsleden, ambtenaren en onschuldige burgers beïnvloed of onder druk gezet. Voorbeelden zijn het (gedwongen) verhuren van leegstaande stallen en loodsen voor drugsproductie of -opslag, witwassen via vastgoedaankopen en uitbuiting van kwetsbaar personeel. Ook in Bunnik en omstreken komt dit voor. Er is een ontwikkeling te zien van hennep naar synthetische drugs, het werven van kwetsbare jongeren en meer intimidatie en geweld (explosieven!).

Hier moet stevig tegen worden opgetreden. De wethouder vertelde dat de gemeente samen met politie daar sterk op inzet. Dat gebeurt met gerichte controles, handhaving en door met een persoonsgerichte aanpak mensen uit de criminaliteit te halen. Door voorlichting aan inwoners en training voor ambtenaren en politiek wordt het bewustzijn vergroot en worden tekenen van ondermijning sneller herkend. Door de Werkgroep Veilig buitengebied wordt met boeren en landbouworganisaties goed samengewerkt. Ook inwoners zijn hierbij hard nodig als ogen en oren van de samenleving. Is er iets niet pluis? Verdachte activiteiten in de buurt? Meld het (anoniem) bij de politie! Intussen blijf ik zelf ingrijpen bij les-ondermijnende activiteiten.

Bunniks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 8 april 2024, geschreven door D66-raadslid Klaas Maijer.