Het zou dan ook logisch zijn dat binnen de dorpen langzaam verkeer ruim baan krijgt en alleen op de grote weg autoverkeer de eerste plek krijgt. Maar als je er even bij stilstaat is het heel gek dat auto’s in onze leefomgeving zoveel ruimte en voorrang krijgen.
Gelukkig wint dit inzicht terrein. In de gemeenteraad maken we plannen om ‘stappen’ en ‘ trappen’ aantrekkelijker en veiliger te maken, aangevuld met OV en deelauto’s. Privé-auto’s blijven ook nodig voor wie niet zonder kan en verder moet, maar mogen straks in de dorpen maximaal 30 rijden en moeten wat vaker wachten voor fietsers en voetgangers.
Vorige week organiseerde de gemeenteraad een avond waarbij inwoners en maatschappelijke organisaties vanuit hun kennis en praktijkervaring vertelden waar het nu in het verkeer niet goed gaat en op welke manier het beter kan. Daaruit bleek dat er niet altijd grote en dure plannen nodig zijn om met eenvoudige middelen de aantrekkelijkheid en veiligheid van fietsen en wandelen sterk te verbeteren. Inwoners gaven aan waar het nu erg gevaarlijk is – zoals De Meent en Singel-Zeisterweg in Odijk en de Julianalaan in Bunnik – vooral voor mensen met een beperking en kinderen op weg naar school. Wat zou het mooi zijn als er een looproutenetwerk zou komen die belangrijke voorzieningen met elkaar verbindt of een kindlint waarmee kinderen een veilige route naar school kunnen fietsen, waarbij autoverkeer een stapje terug doet.
Soms moet je hier voor ‘omdenken’: kijk met andere ogen naar verkeerssituaties en bedenk hoe het anders kan. Meld het bij de gemeente als je onveilige verkeerssituaties kent of als je (samen met buurt of school) een idee heeft hoe het eenvoudig beter kan. Kennis van de situatie levert vaak de beste oplossingen!
Klaas Maijer
Gemeenteraadslid D66