Klachten
Wat ik interessant vond, was de opmerking over kritische geluiden. Die waren er blijkbaar ook tijdens de tour. Ze gingen over het contact met de gemeente en afhandeltermijnen van vergunningen. Onlangs verscheen het Jaarverslag klachten van de gemeente Bunnik. In 2021 waren er 15 klachten. De afgelopen 5 jaar varieerde dat aantal tussen de 6 en de 26. Verrassend weinig. Hoe zit dat?
Het zit zo. Er waren in 2021 11.753 geregistreerde meldingen. De wet (Awb) zegt dat iedere uiting van ongenoegen, mondeling en schriftelijk, over hoe een bestuursorgaan zich heeft gedragen telt. Meldingen over zaken als kapotte straatverlichting of een probleem met het riool, tellen niet als klacht. Dat geldt ook voor klachten over andere diensten, zoals vuilnisophaal of omgevingsoverlast. En als je bezwaar aantekent, is dat ook geen klacht. Er valt dus veel gemopper buiten de rapportage.
Opvallend weinig klachten gaan over het sociaal domein. Valt daar niets te klagen? Of vormt de afhankelijke positie waarin je zit een belemmering. Belangrijk om in de gaten te houden.