Voor verschillende doelgroepen
De stationsomgeving wordt ontwikkeld als een gemengd gebied waar verschillende doelgroepen terecht kunnen: starters, ouderen, gezinnen en middeninkomens. De nabijheid van het station maakt het mogelijk om mobiliteit anders te organiseren dan in traditionele woonwijken. Tegelijkertijd vraagt de wijk met veel kleinere woningen en appartementen om zorgvuldige keuzes in de ontsluiting van de wijk en de bescherming van leefkwaliteit in bestaande buurten, zoals de Engboogerd.
Juist op dat punt heeft de D66-fractie nadrukkelijk aandacht gevraagd. De geplande woningbouw leidt tot een toename van verkeerbewegingen, en dat mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in de naastgelegen wijk Engboogerd. Om die reden heeft D66 samen met andere fractie een motie ingediend om nader onderzoek te doen naar de verkeersoplossing. Deze motie verzoekt het college om de effecten op de verkeersstroom (en daarmee de leefbaarheid) nader te onderzoeken en – waar nodig – aanvullende maatregelen te treffen. Doel is de verkeersdruk op bestaande straten te beperken en eventuele overlast voor bewoners tot een minimum te reduceren. Ook hebben we moties ingediend om een eventueel vergunningstelsel voor parkeren altijd eerst voor te leggen aan de gemeenteraad, en de kosten voor inwoners daarvan zo laag mogelijk te houden (naar Amersfoorts model). Ook willen we nader onderzoek naar de kiss+ride, zodat iedereen bij het station kan komen.
Uiteindelijk stemden niet alleen coalitiepartijen D66 en P21 voor, maar ook het CDA. Dankzij een goede samenwerking tussen Klaas Maijer (D66), Koen van Gulik (P21) en Maarten van Vulpen (CDA), werd er een compromis gevonden om de hoogte te beperken, en tegelijkertijd het aantal woningen en de business case op peil te houden.