Een mijlpaal: maximaal 1.350 woningen in het Stationsgebied

Jarenlange inzet heeft het gekost, maar met resultaat: in Bunnik kan het wél. De gemeenteraad heeft gisteren de plannen voor 1.000 tot 1.350 woningen in het Stationsgebied vastgesteld! D66-raadslid Klaas Maijer heeft zich de afgelopen maanden ingezet om in samenwerking met andere politieke partijen tot deze mijlpaal te komen.

Bekijk video

Beeld: D66

De locatie rond station Bunnik biedt een unieke kans om woningen toe te voegen op een goed bereikbare plek, naast station Bunnik. Met de vaststelling van het Masterplan door de gemeenteraad is de ontwikkeling van 1.000 tot 1.350 nieuwe woningen een concrete volgende stap richting een levendige en inclusieve stadswijk.

Voor D66 past deze gebiedstransformatie naadloos binnen de langjarige inzet om meer (betaalbare) woningen te bouwen. Dankzij D66 stuurt de gemeente op de bouw van circa 4.300 nieuwe woningen tot 2040. Met de uitvoering van projecten zoals de Stationsomgeving en Kersenweide zijn er inmiddels bouwplannen voor ongeveer 3.000 woningen.

Beeld: SVP / Gemeente Bunnik

Voor verschillende doelgroepen

De stationsomgeving wordt ontwikkeld als een gemengd gebied waar verschillende doelgroepen terecht kunnen: starters, ouderen, gezinnen en middeninkomens. De nabijheid van het station maakt het mogelijk om mobiliteit anders te organiseren dan in traditionele woonwijken. Tegelijkertijd vraagt de wijk met veel kleinere woningen en appartementen om zorgvuldige keuzes in de ontsluiting van de wijk en de bescherming van leefkwaliteit in bestaande buurten, zoals de Engboogerd.

Juist op dat punt heeft de D66-fractie nadrukkelijk aandacht gevraagd. De geplande woningbouw leidt tot een toename van verkeerbewegingen, en dat mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in de naastgelegen wijk Engboogerd. Om die reden heeft D66 samen met andere fractie een motie ingediend om nader onderzoek te doen naar de verkeersoplossing. Deze motie verzoekt het college om de effecten op de verkeersstroom (en daarmee de leefbaarheid) nader te onderzoeken en – waar nodig – aanvullende maatregelen te treffen. Doel is de verkeersdruk op bestaande straten te beperken en eventuele overlast voor bewoners tot een minimum te reduceren. Ook hebben we moties ingediend om een eventueel vergunningstelsel voor parkeren altijd eerst voor te leggen aan de gemeenteraad, en de kosten voor inwoners daarvan zo laag mogelijk te houden (naar Amersfoorts model). Ook willen we nader onderzoek naar de kiss+ride, zodat iedereen bij het station kan komen.

Uiteindelijk stemden niet alleen coalitiepartijen D66 en P21 voor, maar ook het CDA. Dankzij een goede samenwerking tussen Klaas Maijer (D66), Koen van Gulik (P21) en Maarten van Vulpen (CDA), werd er een compromis gevonden om de hoogte te beperken, en tegelijkertijd het aantal woningen en de business case op peil te houden.

Verbeteren van de leefbaarheid

Voor D66 staat voorop dat gebiedsontwikkeling niet alleen draait om aantallen woningen, maar ook om leefbaarheid. Voor nieuwe bewoners, maar ook voor bestaande bewoners. Meer inwoners zijn hard nodig om voorzieningen zoals sportclubs, scholen, winkels en horeca op peil te houden. We wonen met steeds minder mensen in een woning, waardoor woningbouw nodig is om de leefbaarheid overeind te houden. De transformatie van de Stationsomgeving laat zien dat groei en leefbaarheid hand in hand kunnen gaan, als tijdig wordt nagedacht over mobiliteit, groen en voorzieningen.

De komende jaren wordt duidelijk hoe snel het project tot uitvoering komt. Dat zal gefaseerd gaan, is de verwachting. D66 blijft constructief meedenken en sturen op oplossingen die recht doen aan zowel de nieuwe wijk als de bestaande buurten. Met deze aanpak wordt een nieuwe woonwijk gebouwd die bijdraagt aan het oplossen van de woningnood én oog houdt voor de belangen van huidige inwoners. Het kan wél.