Wat wilt u: een kleine kerncentrale of drie tot vier windmolens?

Afgelopen raadvergadering stond in het teken van lokaal opgewekte schone energie en besparing. De coalitiepartij GBB wil het niet graag hebben over grootschalige schone energie-opwek. Als grootschalige opwek dan toch noodzakelijk is omdat andere maatregelen onvoldoende zijn om de opwek van schone en betaalbare energie te behalen brengt de grootste coalitiepartij de kleine kerncentrale in. Voorwaarden voor zo’n centrale zijn: minimaal 10 hectare grond, water en een grote industrie-afnemer. Dat laatste hebben wij niet in Bronckhorst.

Prijsvergelijk kleine kerncentrale en windmolens

Commerciële partijen willen enkel onder financiële voorwaarden investeren in kleine kerncentrales. Zij verwachten dat overheden garanderen dat de stroom dan minimaal 24 Eurocent per KWh oplevert. Er gaat dan nog geen cent naar de gemeenschap.
Voor windmolens geldt dat het opwekken circa 8 Eurocent per KWh kost. Een groot verschil. En met windmolens is het wel mogelijk dat een deel van de opbrengst terugvloeit naar onze gemeenschappen bij een KWh-prijs van 10-12 Eurocent.

10 ha staat gelijk aan de vraag van defensie voor munitiedepot

Wie wil een kleine kerncentrale in zijn achtertuin met 10 hectare omheind door een hek? Grond waar je niet kunt wonen. Het staat gelijk aan de oppervlakte die nodig is voor een defensie munitiedepot waarover nu zoveel begrijpelijke onrust is in Bronckhorst.

D66 Bronckhorst is niet tegen kerncentrales, maar wel op de juiste plekken en waar ze zo rendabel mogelijk werken. Dat is niet hier in de Achterhoek gezien de vereisten die daaraan worden gesteld.