Alleen mét windmolens

Onze eigen duurzame energie tegen kostprijs. Dat is waar D66 Bronckhorst zich keihard voor inzet. Géén afhankelijkheid van Poetin, géén afhankelijkheid van ‘de markt’ waar grote (fossiele) bedrijven nu slapend rijk worden. Nee: energie ván ons, vóór ons. Eigen warmte, maar vooral eigen elektriciteit. Dat kan!

Alles via zonnepanelen kost teveel ruimte …
Dat kan alleen als we ook het hele jaar onze eigen energie opwekken. Dus: in ieder geval zonnepanelen. Dat kost wél heel veel ruimte aan zonnepanelen, zeker als we straks elektrisch gaan rijden en bovendien onze huizen met behulp van warmtepompen gaan verwarmen. Dat kost veel meer ruimte dan we aan daken beschikbaar hebben. Ruimte die we ook willen gebruiken voor wonen, voedsel, natuur en recreatie.

… en in de winter levert de zon te weinig op
En er is nog een grote beperking aan zonnestroom. Wij verbruiken vooral stroom als de zon niet schijnt. Zonnepanelen leveren vooral stroom als wij zelf niet thuis zijn. Voor een klein deel kunnen we dat opvangen met batterijen: de opwek en het verbruik per dag kunnen we daarmee op een betaalbare manier in balans brengen. Als batterijen (veel) goedkoper en vooral kleiner worden, redden we het over 10 of 15 jaar misschien een week. In de zomer, en in een deel van het voorjaar. Maar niet in de herfst, laat staan een heel winterseizoen.

Alleen energieneutraal met windenergie
Als we onze schaarse ruimte goed willen gebruiken en als we in de winter ook willen genieten van eigen hernieuwbare energie, tegen kostprijs, hebben we die andere goed beschikbare energiebron nodig: windenergie.

Bronckhorst op een betaalbare manier energieneutraal kan alleen mét windmolens.

D66 Bronckhorst wenst u al vast een gezond en fijn 2023 toe !