Onderwijs


Onderwijs daagt uit en biedt kansen tot ontplooiing, maar de basis is niet voor iedereen gelijk. Om ieder kind toch gelijke kansen te geven, moet de gemeente ondersteuning bieden. Hierbij is niet alleen aandacht voor lezen en taal, maar ook het leggen van de eerste contacten met cultuur en sport. Goed basis- en middelbaar onderwijs is in Winterswijk op fietsafstand beschikbaar voor ieder kind. Elk kind verdient bereikbaar en goed onderwijs.

Gelijke kansen vragen ongelijke behandeling

  • Bijzondere aandacht. Leerlingen met ontwikkel- en leerachterstanden vragen bijzondere aandacht. De school geven we extra middelen om deze leerlingen meer begeleiding te kunnen bieden.
  • Solidariteit voor elk kind. De portemonnee van de ouders mag nooit een rol spelen bij de ontwikkelkansen van een kind. Daarom bieden we via de scholen of solidariteitsfondsen tablets of laptops aan voor elk kind vanaf groep vijf.
  • Goede doorstroming. We blijven scholen stimuleren om de warme overdracht van leerlingen tussen scholen te behouden. De gemeente bevordert doorstroomprogramma’s.
  • Van vmbo naar mbo. We willen een zachtere overstap en een passende leerroute voor alle Winterswijkse studenten. Sommige jongeren vinden de overstap van kleinschalig vmbo-onderwijs naar de grotere mbo-instellingen lastig en lopen daardoor het risico buiten de boot te vallen. Deze groep willen wij de mogelijkheid bieden om een niveau 1- of 2- mbo-diploma te halen in de vertrouwde vmbo-omgeving. De gemeente moet initiatieven hiertoe ondersteunen en uitbreiding hiervan faciliteren.
  • Cultuur en sport. Cultuur en sport zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van elk kind, maar niet elk kind komt hier automatisch mee in aanraking. De gemeente draagt bij aan cultuur en sport in de klas.

Voorkomen is beter dan genezen

  • Inspiratievolle schoolgebouwen. Een goed en inspirerend schoolgebouw is de basis voor goed onderwijs. Onderwijshuisvesting is een prioriteit voor het gemeentelijk onderwijsbeleid.
  • Achterstanden signaleren. Kinderen met een leerachterstand horen zo snel mogelijk extra ondersteuning en begeleiding te krijgen, daarvoor is een snelle signalering cruciaal. Dat kan grote leerachterstanden voorkomen.
  • Huiswerkbegeleiding en buitenschoolse activiteiten. Huiswerkbegeleiding kan een belangrijk middel zijn om leerachterstanden van leerlingen in te lopen, zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs. Dit is niet voor iedereen financieel haalbaar. D66 wil dit bereikbaar maken voor elk kind. De gemeente moet bijdragen door bijvoorbeeld lokale initiatieven en maatschappelijke partners te steunen. Ook kan er gedacht worden aan budget voor projecten hiervoor of door persoonsgebonden budgetten hiervoor beschikbaar te stellen.
  • Motivatie. Leerlingen moeten gemotiveerd kunnen leren. Relatief kleine investeringen kunnen wat betreft motivatie bijdragen aan goede resultaten. De gemeente investeert daarom in initiatieven die bijdragen aan het vergroten van de intrinsieke motivatie van leerlingen.

Van passend onderwijs naar passend onderwijzen

  • Inclusieve scholen. Alle schoolgebouwen zijn toegankelijk voor alle leerlingen, conform het VN-gehandicaptenverdrag, zodat een lichamelijke beperking geen beperking meer is voor de schoolkeuze.  Voor bestaande scholen wordt budget vrijgemaakt om de benodigde aanpassingen hiervoor te doen.
  • In actie tegen thuiszitten. Elke thuiszitter in Winterswijk is er één te veel. Iedereen moet een startbewijs kunnen behalen, daarom zetten we actief in op beleid om passend onderwijs te bieden. Bij voorkeur vindt hierover ook overleg plaats met de Post.
  • Zorgteam op school. Alle scholen moeten een zorgteam en een visie op begeleiding en ondersteuning hebben. Scholen hebben dat nu al, maar we stimuleren scholen om dit samen met de Post een plek te geven. We versterken de samenwerking tussen onderwijs, jeugdagent en jeugdzorg in het belang van het kind.

Onderwijshuisvesting

  • Buurtschapsscholen. Er blijft in elke windrichting van Winterswijk een basisschool. Hierbij neemt de gemeente het onderhoud ook de komende twintig jaar voor haar rekening.
  • Gezonde, frisse lucht in de klas. Een gebrek aan frisse lucht in het klaslokaal heeft invloed op leerprestaties, concentratie, gezondheid, welbevinden en gedrag van kinderen en leraar. Daarom faciliteren we energie-neutrale en frisse schoolgebouwen.
  • Groene schoolpleinen. We blijven investeren in groene en blauwe schoolpleinen, speelplaatsen en moestuinen, die worden opengesteld voor de hele wijk. Hierbij betrekken we zowel de kinderen als de ouders.
  • GKC, Schaersvoorde en Pronova. Schaersvoorde sluit de vestiging in de gemeente Winterswijk, daardoor verdwijnt kleinschalig middelbaar onderwijs en daardoor zijn GKC en Pronova de enige middelbare scholen in Winterswijk. Tussen scholen moet geen concurrentie bestaan. De gemeente stimuleert een divers aanbod in de regio, zodat elke leerling op de juiste plek komt.
  • Samenwerking middelbaar onderwijs. De scholen in de regio moeten samenwerken om krimpbestendig te blijven. Om de samenwerking goed te stimuleren draagt een leraar-ambtenaar bij aan de warme contacten tussen deze scholen.

Trots op onze leraren

  • Gekwalificeerde leraren. De gemeente ondersteunt het onderwijsveld met voldoende opgeleide onderwijsassistenten, leraren en (pedagogische) conciërges. Goed onderwijs valt of staat bij goede en inspirerende leraren.
  • Conciërge van het jaar. Conciërges zijn cruciaal voor elke school en daarmee voor het onderwijs. D66 wil op Achterhoeks niveau een jaarlijkse prijs voor ‘de beste Achterhoekse conciërge van het jaar’.