Cultuur, Sport en verenigingen

Sport, cultuur en verenigingen zijn een fundamenteel onderdeel van de Winterswijkse maatschappij. Kunst en cultuur zijn onmisbaar voor de mentale gezondheid van mensen. Sport houdt mensen fit en actief, verenigingen zorgen voor verbinding binnen de gemeente. In een wereld die razendsnel verandert, zijn deze eigenschappen zeer belangrijk. Daarom wil D66 dat iedereen hier laagdrempelig aan kan deelnemen.

Verenigingen en vrijwiligers

• Sociaal veilige verenigingen. Sociale veiligheid is belangrijk in elke vereniging. Iedereen voelt zich aangesproken en veilig om mee te doen. De gemeente ontwikkelt samen met de verenigingen een visie om sociale veiligheid te waarborgen. Ook moeten alle verenigingen een vertrouwenspersoon ingesteld hebben met een adequaat reglement.
  • Ondersteuning verenigingen. De WUh moet meer inzetten op het ondersteunen van verenigingen in praktische zin. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het helpen bij administratieve en juridische zaken, maar ook bij het instellen van een vertrouwenspersoon.
  • Vrijwilligerspunt. Het Vrijwilligerspunt brengt vraag en aanbod van vrijwilligers samen. Dit is een belangrijke functie. D66 wil dat dit verder wordt geprofessionaliseerd met een adequate ondersteuning vanuit de gemeente.
  • Vrijwilligers dragen de vereniging. D66 wil inwoners stimuleren om als vrijwilliger of bestuurder actief zijn, bijvoorbeeld met scholing en aansprakelijkheidsverzekeringen.
  • Iedereen doet mee. Om lid te kunnen zijn van een vereniging of deel te mogen nemen aan een activiteit mogen financiële middelen nooit een probleem zijn. Gemeentelijke ondersteuning is hiervoor soms nodig.

Cultuur

• Muziekverenigingen. Muziekverenigingen zijn van essentieel belang voor de cultuur van Winterswijk: van concert tot Volksfeest, van dweilorkest tot serenade, heel Winterswijk geniet ervan. Bovendien zijn ze voor veel jongeren het startpunt van muziek en cultuur beleven. D66 wil dat de gemeente de verenigingen blijft ondersteunen om haar inwoners te binden.
  • Bibliotheek. In de Achterhoek is de laaggeletterdheid hoger dan in de andere regio’s van Nederland. De bibliotheek levert met het taalhuis hier een belangrijke bijdrage aan; dat blijft de gemeente ondersteunen.
  • Boogie Woogie. De gemeente verleent subsidie aan Boogie Woogie. De focus ligt wat D66 betreft daarbij op muziekonderwijs. Dat is waarom de gemeente subsidie verleent. Nu de omliggende gemeenten eruit zijn gestapt moet er een nieuwe toekomstvisie komen.
  • Betrokken kunstenaars. We betrekken kunstenaars en musea bij het voorbereiden en uitwerken van beleid, zoals bij de uitvoering van de nieuwe museumvisie.
  • Musea. Wij blijven de Winterswijkse musea ondersteunen, zij leveren een grote bijdrage aan de cultuur in Winterswijk.
  • Flexibel subsidiesysteem. Met een flexibel subsidiesysteem kunnen makers en instellingen reageren op actuele ontwikkelingen in de samenleving. Op basis van vertrouwen, prestaties uit het verleden en een toekomstplan krijgen instellingen de ruimte hun ambities waar te maken.

Voorzieningen, sport en beweging

• Accommodaties. D66 wil zich inzetten voor goede en gecombineerde accommodaties voor de grote en kleine verenigingen, zodat het brede aanbod aan sport en recreatie voor jong en oud behouden kan blijven.
  • Zwembad. Een zwembad is nodig voor goed zwemonderwijs, maar een zwembad is ook belangrijk voor verenigingen, senioren, sport, mensen met een beperking en andere doelgroepen. Zwembad Jaspers is aan het verouderen en het geringe budget maakt het lastig om het zwembad blijvend aan alle moderne eisen te laten voldoen. De gemeente moet snel heldere afspraken maken over de toekomst van zwemgelegenheden in Winterswijk.
  • Sportloket. Bij de gemeente is er één aanspreekpunt waar eenieder terecht kan met elke sport- en bewegingsvraag; dit aanspreekpunt is toegankelijk voor particulieren en sportverenigingen.
  • Sport voor iedereen. Sport en beweging wordt aangemoedigd voor mensen met een mentale en fysieke beperking. Sportverenigingen die dit aanbieden worden daarvoor beloond.
  • Fietsen is gezond. Winterswijk is tot mooiste fietsgemeente uitgeroepen, fietsen is ook goed voor de gezondheid. De gemeente promoot fietsen voor kinderen en volwassenen. Daarom blijven we investeren in goede fietspaden. Ook willen we dat bijzondere bijstand gebruikt kan worden voor de aanschaf van een kinderfiets, zodat iedereen mee kan doen.