Algemene beschouwing 2020

René en Thijs - fractie D66 Beeld: D66 Uitgeest

Corona heeft Nederland, en dus ook Uitgeest, in zijn greep. Alle scholen gingen in dit voorjaar dicht, mensen werken zoveel mogelijk thuis en het sociale én verenigingsleven heeft het zwaar te verduren. Deze bijzondere tijden vroegen veel van onze inwoners. Maar deze lastige tijden brachten Uitgeesters óók mooie dingen.

We brengen de dag door in een lagere versnelling. Dat zorgt dat we meer tijd en aandacht voor elkaar hebben én nemen. Hele ‘normale’ zaken zijn juist weer bijzonder. Zomaar tussen de middag een visje halen bij de visboer, met de kinderen even schommelen bij het Zwaansmeer of voetballen ergens in de Koog. Ja, we zijn noodgedwongen meer thuis dan anders. Maar hierdoor ontstond er– bij velen – meer tijd voor wezenlijke zaken in ons leven. Corona verbroedert. Brengt ons dichter bij elkaar.

In het verleden bevorderden ziektes en rampen al vaker de solidariteit en het medeleven tussen mensen. Daarom was het mooi om te zien dat er ook in Uitgeest veel initiatieven ontstonden om elkaar te helpen. Corona vraagt veel van ons als gemeenschap én als gemeenteraad. Er wordt gevraagd dat we het samen gaan doen. Dat we deze crisis samen het hoofd bieden en samen oplossingen zoeken en naar mogelijkheden kijken.

Voorzitter, ik durf het te zeggen: Ondanks alles hebben we het ook dit jaar ontzettend goed in Uitgeest. Althans, de meesten hebben het goed. Discussies gaan in ons dorp over foutparkeren, het wel of niet hebben van tijdelijk 5 kliko’s in de voortuin en over de openingstijden van de plaatselijke supermarkt. Absoluut, dit zijn zaken die er toe doen. Maar het zijn ook zaken die pas prioriteit krijgen op het moment dat je het goed hebt met elkaar.

Corona heeft ons geleerd dat we moeten omzien naar elkaar. En niet meer alleen moeten praten over ‘geld’. Natuurlijk moeten we op minimaal op ‘0’ uitkomen. Dat is uiteraard vanzelfsprekend. Maar ten koste van wat?
Gaan de beheersmaatregelen in het sociaal domein voor een kwaliteitsvermindering zorgen? Gaan de meest kwetsbaren zich nog kwetsbaarder voelen? Gaan de meest lastige jongens en meiden het nog lastiger krijgen? Gaan we de jeugdzorg alleen maar financieel benaderen? Voorzitter, we maken ons hierover zorgen. Natuurlijk zullen we dit – zoals u van ons als fractie gewend bent – kritisch volgen. En we zullen ingrijpen waar nodig.

Voorzitter, voor ons dit jaar geen grote Algemene Beschouwingen met veel kritiek op het beleid. Daar is de toekomst te onzeker voor en hebben we elkaar – meer dan ooit – nodig. Daarom zullen wij als D66 het houden bij één motie die er voor ons écht toe doet. En dat is het indienen van een motie om de beheersmaatregelen op het gebied van het PGB terug te draaien. Dit relatief kleine bedrag heeft ontzettende gevolgen. We vertrouwen erop dat de meerderheid van de Raad dit ook zo ziet en hopen daarom op brede steun.

Blijf gezond,

Fractie D66 Uitgeest