Duidingsdebat Verkiezingsuitslag

Op maandag 21 maart heeft lijsttrekker René Oud alle kiezers bedankt voor het stemmen. Met de 1072 stemmen voor D66 Uitgeest is het voor de tweede keer in onze historie dat wij de tweede partij zijn van Uitgeest.

Opkomst

De opkomst is minder dan de vorige keer. Over redenen hierover wordt altijd gespeculeerd. Het blijft bij speculeren als er geen goed onderzoek gedaan wordt hiernaar. Mogelijk redenen kunnen wel zijn dat er minder échte thema’s waren waarop partijen écht verschillen. Ook leven lokale verkiezingen altijd minder dan landelijke verkiezingen.

Duiding uitslag

Allereerst wil ik – ondank een verlies van bijna 1000 stemmen – PU feliciteren met de verkiezingsuitslag. Ook de zetel die het CDA en PVDA erbij hebben gekregen verdient een compliment.
Er hebben 1072 inwoners een stem op één van onze kandidaats raadsleden uitgebracht. We hebben de afgelopen vier jaar – ondanks de oppositierol – ingezet op samenwerking en verbinding. Daarnaast zijn wij de campagne ingegaan als team met 4 kandidaat-raadsleden onder de 40. Ik ben er trots op dat de gehele top 4 méér dan 100 stemmen hebben mogen krijgen. Dat is bij geen enkele andere partij gebeurd. We hebben een percentage van 17.1 % van de stemmen. Onze campagneleider heeft berekend dat wij bij de top 3 grootste stijgers van D66 in Nederland horen. Dit betekent dat wij ook door onze lokale campagne en inzet gegroeid zijn. De 2e partij van Uitgeest. Dat maakt ons trots.

Vervolgstappen

Het is goed als er zo snel mogelijk een informateur komt om de wensen en ideeën van partijen te inventariseren. Wij zullen de informateur meegeven dat het – gezien de verkiezingsuitslag – logisch is om een coalitie te gaan proberen te vormen met de 1e 3 partijen. Dit zijn PU – D66 en CDA. Andere coalities waarin D66 betrokken is zijn ook denkbaar maar heeft niet direct onze 1e voorkeur. We hebben de voorkeur voor 3 fulltime wethouders gezien het takenpakket van de hedendaagse wethouder.

Wij denken dat we met deze gemeenteraad een nieuwe start kunnen maken. We zien graag dat er vanuit elke partij ideeën worden aangebracht ten behoeve van een coalitieakkoord. Op veel thema’s zal het sterker zijn om met alle partijen bij bijv. de provincie aan te kloppen. Dit past ook bij het voorstel wat Uitgeest Lokaal heeft gedaan tijdens het verkiezingsdebat.

We zien volop kansen. Alle partijen hebben de wens voor meer woningbouw. We zien een mogelijkheid tot een progressievere koers binnen ons dorp.