Klimaatopgave: tijd van praten is voorbij

Een kleine impressie uit de bijdrage van Renilde Huizenga aan de PS-vergadering van 9 november 2022.

Onze fractievoorzitter Renilde Huizenga vroeg het College wat de inzet is als het provinciefonds grote wijzigingen krijgt. Huizenga verwoordde het als volgt:
“We zijn immers voor onze inkomsten afhankelijk van het rijk (provinciefonds en heffingen) en daarover bestaat onzekerheid. We kunnen constateren dat we nog steeds geen grip hebben op de baten. Er blijken elke keer weer meevallers. En nu niet zomaar een meevaller, maar een toename van de provinciefondsuitkering met structureel € 10,95 miljoen hoger.

Renilde Huizenga - impressie uit de Statenzaal Beeld: Wybren Bakker

We hebben meegedaan om de vrij beschikbare 4.4. mio in te vullen. Dat is zelfs nu hoger geworden. En dat alles is maar 1,5 à 2% van onze totale begroting! De rest is verankerd. Wij besteden met veel fracties tijd aan die 1,5%, terwijl we budgetrecht hebben over de hele begroting. Daarom wordt er door onze fractie aanvullend nog een amendement ingediend om 5 ton vrij te maken voor pilots met boeren en natuurorganisaties.

Natuurlijk blijven wij staan voor democratisch en transparant bestuur. Het zicht van PS op de vrije ruimte in reserves en voorzieningen is nog steeds te beperkt. Zo moet het beïnvloedbare deel bij de onderbestedingen duidelijker in beeld zijn. Onze fractie is voorstander van het hanteren van een ‘bodem-basisbegroting’ met daarbovenop de Overijsselse ambities. Zo maken we aan de voorkant duidelijk wat ‘extra’ beleidsuitgaven zijn en kunnen we daarop als Staten strakker sturen.

Last but not least: alle credits gaan naar gedeputeerde van Hijum die goed op onze centen heeft gepast, dat is geen eenvoudige taak. Hij gaf altijd een uitgebreide toelichting, kwam ons tegemoet en dacht mee. We danken hem van harte voor deze voor hem als gedeputeerde laatste begroting”.

En als je alles wilt terugkijken dan kan dat via de site van Provincie Overijssel.

Het extra amendement hebben we uiteindelijk ingetrokken.