Wat te doen met 10 miljoen
We zitten halverwege het jaar, het zomerreces gaan we over een paar weken in. En het blijkt, in Ommen doen we het zo gek nog niet. De wethouder die met trots presenteert dat we meer aan 10 miljoen in de plus staan. Klinkt lekker toch?

Ja het stemt ook ons positief dat we nu al een aantal jaren geld over houden om wat vet op de botten te hebben. Het is ook voor onze gemeente belangrijk om in te kunnen spelen op onverwachte zaken. Maar om nu meer dan 10 miljoen te hebben zegt eigenlijk dat we of te weinig hebben gedaan voor onze inwoners of te veel belasting hebben geheven. In onze optiek des te belangrijker dat er dus gedaan moet worden wat er kan. Naast het nodige werk kunnen we ook aan ons wensenlijstje invulling gaan geven.

En daar hebben wij u ook voor nodig, want als inwoner maakt u dagelijks gebruik van de gemeentelijke faciliteiten. Denk hierbij aan gebouwen, wegen, bruggen, monumenten, etc. U kunt dus stellen, wat zou u doen met 10 miljoen voor onze inwoners in Ommen?

Werkbezoek
Afgelopen vrijdagmiddag hebben wij met de raad een werkbezoek mogen bijwonen bij Van Spijker Stalinrichting. Daar hebben wij een mooie rondleiding gehad en ook innovatieve ontwikkelingen aangehoord. De agrarische sector staat niet stil en zijn zeker meer dan willig om te zoeken naar oplossing voor ons allemaal. Wij kregen een paar prachtige presentaties, waaronder die van een project wat momenteel loopt: ‘Monovergisting en groengas’. Een manier voor hergebruik van de mest voor op het land en tevens het produceren van groengas. Dubbelop winst dus om uit je bestaande mest te halen. Onze locale agrariërs die daarbij op het moment aangesloten zijn, naar wat ik begrepen heb 15 boeren, konden met veel enthousiasme en details vertellen over hun werk.

Maatschappelijk betrokken
Een van de leuke dingen binnen het meedoen in de plaatselijke politiek is dat je steeds weer wat nieuws leert over je eigen omgeving. Het is niet alleen je stem laten horen, het is ook de interesse hebben in wat er om je heen gebeurt. En persoonlijk vind ik het ook heel leuk om innovatie te zien en soms de durf te hebben om het anders te doen. Wat ook niet altijd door iedereen wordt gewaardeerd, want bekend is vertrouwd.
Gelukkig hoor ik veel positieve geluiden vanuit onze inwoners als we nu toch soms een beetje uit het ‘zo doen we het altijd’ stappen met de raad. En dat geeft mij ook de energie om door te gaan voor ons allemaal.

D66 Ommen is een kleine fractie, maar zeker niet zonder stem. En ik wil u vragen om contact met ons te blijven zoeken als u vragen, ideeën, opmerkingen, complimenten of klachten heeft over uw leefomgeving in Ommen. Op onze site staan de data van maandagavonden dat wij fractie-overleg hebben. U bent welkom om binnen te lopen, de koffie staat klaar.

Vriendelijke groet,

Roosmarijn Wernars