Kijkje in de Staten: maart

Nu the Passion is uitgezonden, de paashaas langs is geweest en de eieren zijn gevonden, ligt de maand maart officieel achter ons. En zoals het bekende gezegde al voor ons had voorspeld, roert maart ook in Fryslân met zijn staart. Van blijdschap over ons aangenomen amendement tot onvrede over de vele uitgaven van de natuurpactgelden, en van grutsk wêze op de uitslagen van het debat Frysk in de Tweede Kamer, tot teleurstelling over de vrijheid: de maand ging alle kanten op. Kortom, genoeg te bespreken dus!

Debat over het ganzenbeleid

De maand maart was qua agendapunten een rustige maand voor de Staten. Een jaar na de verkiezingen moet het beleid nog steeds op stoom komen. Een belangrijk agendapunt ging over een nieuw voorstel rondom het Ganzenbeleid. Hierop werd een belangrijk amendement van D66, JA21 en VVD aangenomen. Eerst even een korte toelichting. De gans wordt door de wet beschermd. Daarom zijn er gebieden aangewezen waar de ganzen kunnen eten. Door de toenemende hoeveelheid ganzen en de schade die zij veroorzaken op landbouwgrond, hebben boeren veel last van deze dieren. In de aangewezen gebieden vergoedt de provincie deze schade, gelukkig, maar om deze vergoeding aan te kunnen vragen moeten boeren eerst geld betalen. Geld dat zij niet meer terugkrijgen.

Voor D66 Fryslân is het een principieel uitgangspunt dat boeren in deze geen geld hoeven te betalen, om geld op te vragen voor schade. Bij recht op schadevergoeding hoor je geld te ontvangen, niet in te leveren. Logisch toch? Dat vond de meerderheid van de Staten in ieder geval wel! Dat betekent dat ons amendement is aangenomen en boeren niet langer hoeven te betalen om schade op te geven. Rechtvaardig beleid voor onze Fryske boeren, dat is waar wij voor staan.

Helaas zijn er op die Statendag ook nog meerdere andere voorstellen aangenomen rondom het ganzenbeleid, die beroep doen op een groot aandeel van de natuurpactgelden en dus ook grote impact zullen hebben op de natuurontwikkeling. D66 betreurt deze uitkomst. Het is daarom heel belangrijk dat de gedeputeerde op zoek gaat naar geld uit het Rijk, omdat Fryslân disproportioneel geraakt wordt door ganzenschade.

Vrijheid moet je vieren

Naast sterke debatten die er zijn gevoerd, zijn er ook schriftelijke vragen door ons ingediend. Statenvragen zijn een zwaar middel. Het college is verplicht om daar antwoord op te geven.
Afgelopen maand heeft D66 meerdere schriftelijke vragen ingediend over uiteenlopende, maar allemaal belangrijke, onderwerpen. Denk hierbij aan de vragen die D66 samen met VVD en PvdA heeft gesteld over financiering vanuit de provincie voor het bevrijdingsfeest van 5 mei 2025.

Vrijheid moet gevierd worden, juist in tijden waarin die vrijheid minder vanzelfsprekend aan het worden is. Met die reden presenteerden meerdere initiatiefnemers dan ook hun goed uitgewerkte plannen rondom het bevrijdingsfeest. Vol enthousiasme en hoop presenteerden zij deze, maar dat enthousiasme bleek niet wederzijds. Gedeputeerde Staten lieten namelijk weten de plannen niet te kunnen steunen. Zo zou de provincie zelf ideeën hebben voor het herdenkingsjaar en zou er geen beleid zijn ten aanzien van de viering van de vrijheid. Verbijsterend. “Als er wordt gezegd dat er geen beleid voor is, dan maak je dat toch? Daar ben je toch voor?”, stellen de statenfracties.

De initiatiefnemers vragen rond de 450.000 euro om hun plannen te verwezenlijken. Waar er in 2020 nog 600.000 euro vrij gemaakt kon worden voor het bevrijdingsfeest, kan dat in 2025 niet voor 450.000 euro. Dat is zeer teleurstellend, al helemaal omdat het in andere provincies wel lijkt te kunnen. Zo stelde Drenthe kortgeleden zelfs 500.000 euro beschikbaar voor de viering van de vrijheid.
Op dit moment is de provincie van plan te weinig financiering te leveren voor het festival, wat grote onzekerheid meebrengt voor de 80ste viering van de vrijheid. Volgens de gedeputeerde zou het gevraagde geld niet tot de mogelijkheden behoren en zou er op dit moment ook geen onderliggend provinciaal beleid liggen ten aanzien van de viering van de vrijheid. De provincie moet naar een oplossing zoeken, zodat onze vrijheid in haar passende uitbundigheid gevierd kan worden. Hierover heeft D66 meerdere vragen gesteld.

Nationaal groeifonds in gevaar

Bovenop de vragen over het bevrijdingsfestival, heeft D66 ook vragen gesteld het Nationaal Groeifonds, dat op pauze is gezet door de formerende partijen uit de Tweede Kamer. Ondanks twee hoopvolle Kamermoties van D66 om duidelijkheid te scheppen, is het tegenovergestelde gebeurd door uitstel, met potentie tot afstel, van een beslissing over het groeifonds. Een keuze die Fryslân stevig zal raken en grote gevolgen heeft. Grote gevolgen voor de innovatie en ontwikkeling van de economie en daarbij ook de toekomst van Nederland en Fryslân. Zo gingen er eerder nog miljoenen naar Fryslân voor projecten rondom schoon water. Nu niet meer. Een groot verlies voor Fryslân en voor de regio. Een onderwerp dat volgens de landelijk formerende partijen juist zo belangrijk zou zijn. Maar ze kiezen voor stilstand. Daarom hebben we vragen gesteld aan het college. Hoe denken de Gedeputeerde Staten hierover? Wat voor gevolgen zal dit hebben voor Fryslân? En is het college bereid om hier tegen op te trekken?

Een ding is zeker, D66 zal in Fryslân blijven strijden voor de regio. Voor de boeren, de burgers, maar bovenal, voor de samenleving als geheel. Voor de groep en het individu. Omdat we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.

Solidair met Groningen

Net zoals we Groningen nooit laten vallen. Want ook dat leek bijna te gebeuren. Ondanks een overgrote meerderheid (146 zetels!) in de Tweede Kamer voor het sluiten van de Groningse gaskraan, wilde de Eerste Kamer dit besluit nog uitstellen. Gelukkig kwamen ze er al snel op terug. Er moet snel een besluit komen, zodat er eindelijk recht wordt gedaan aan de Groningers. De gaswinning moet stoppen. Zodat er eindelijk een einde komt aan het onrecht en een begin aan de rechtvaardigheid.

We zijn ontzettend blij en trots op hoe onze demissionair Staatssecretaris Hans Vijlbrief zich al deze tijd heeft ingezet voor Groningen, en nog steeds doet. Vijlbrief is een inspiratie voor velen, en een groot aanwinst voor het Noorden. Vertrouwen in de politiek krijg je door mensen zoals Vijlbrief, mensen die echt luisteren naar de zachte stem en zich inzetten voor hun idealen. Zoals Hans Vijlbrief ooit zei: “We moeten eerst vertrouwen geven, voordat we dat krijgen.”
Om dat vertrouwen te geven staat Fryslân dan ook solidair met Groningen, zij aan zij, als een verenigd Noorden.

Grutsk op ’t Frysk

Boppeslach! Op woansdei 27 maart is, op oanfraach fan D66 ‘er Tjeerd de Groot, yn de Twadde Keamer in debat hâlden oer it Frysk. En dat is in boppeslach foar Fryslân, want it betsjut dat der 2,5 miljoen euro bykomt foar de provinsje Fryslân, foar de Fryske taal en kultuer. It betsjut dat we mear dwaan sille foar Frysk yn de berne-opfang en ‘t ûnderwiis, mar ek dat in fytspaad aanst gewoan in fytspaad hjitte kin, yn stee fan in fietspad.

En hjir yn Fryslân binne we it altyd wol iens oer de Fryske taal, mar we kinne it net altyd allinnich. Sjoch bygelyks nei it Frysk yn de rjochtspraak. 73 jier nei kneppelfreed, kin noch hieltyd net elkenien gebrûk meitsje fan it rjocht om Frysk te praten. As it oan D66 leit komt dêr feroaring yn, want D66’er Tjeerd de Groot hat in moasje yntsjinne om derfoar te soargjen dat de twatalige rjochtspraak en dêrmei dus ek de Fryske taal yn Fryslân better garandearre wurdt.
Dêrom binne wy fanút D66 Fryslân tige grutsk op Tjeerd de Groot en ús D66 team yn Den Haag!

Regiobestuur

Wat zijn we trots! Waarom? Omdat op 27 maart twee nieuwe bestuursleden zijn verkozen tijdens de Algemene Regio Vergadering. Janne Dam (24) is onze nieuwe regiovoorzitter en Jeroen Bos (23) onze secretaris. Hiermee heeft het bestuur een flinke verjonging doorgemaakt en hebben we de jongste voorzitter van D66 Fryslân ooit!

Met de verkiezing van twee nieuwe bestuursleden, nemen we ook afscheid van twee bestuursleden. Yvonne Blaauw (voormalig voorzitter) en Sjoukje de Boer (voormalig secretaris) zijn wij dan ook ontzettend dankbaar voor hun inzet. Dank voor alles wat jullie voor de vereniging hebben gedaan en we wensen jullie veel succes in alles wat de toekomst jullie biedt.

We hebben vol vertrouwen in de nieuwe bestuursleden en wensen hen veel succes toe!

Het is de hoogste tijd voor april, en april doet wat (D66) wil, toch? Je leest het in de volgende nieuwsbrief en/of op onze socials.