BBB, PVV en JA21 kiezen voor stilstand voor het Noorden

Partijen als BBB, PVV en JA21 schermen vaak verongelijkt met de kloof tussen regio en de Randstad om beleid van de regering af te keuren. Maar het zijn juist deze partijen die de kloof in stand houden door niet onomwonden en consistent voor de Lelylijn te kiezen. Liever sputteren hun regionale afdelingen tegen deze snelle treinverbinding tussen Groningen, Leeuwarden, Flevoland en de Randstad. Daarmee ontnemen zij de regio de kansen die het verdient.

Sneller van en naar
het noorden

De Lelylijn verkort de reistijd tussen het noorden en de rest van Nederland met dik een half uur en verbetert de bereikbaarheid van alle plaatsen aan de route flink. Dat is niet alleen goed nieuws als je in Groningen en Leeuwarden woont, maar ook voor mensen uit de buurt van Drachten, Heerenveen of Emmeloord.

Versterken van het economisch potentieel

Zij kunnen straks uit meer banen kiezen die letterlijk via hun treinstation bereikbaar zullen worden. Voor jongeren worden er meer opleidingen bereisbaar. De Lelylijn – maar ook de Nedersaksenlijn – vergroten dus de mogelijkheden om te werken of te studeren waar je maar wilt, en toch in je eigen provincie te blijven wonen. Ook kunnen bedrijven in de regio groeien door meer personeel en klandizie van buiten de regio aan te trekken. Op die manier versterkt de Lelylijn het economisch potentieel van het noorden en beschermt het lokale gemeenschappen doordat jonge mensen niet hoeven te vertrekken.

Al jaren groot
voorstander

Deze kansen voor het noorden maken dat D66 al jaren groot voorstander is van de Lelylijn. We riepen eerder al op tot een mini-stembusakkoord, we reserveerden in het coalitieakkoord de eerste drie miljard euro voor de aanleg en we regelden in april vorig jaar de mogelijkheid voor Europese cofinanciering. De komende jaren houden we de druk op een zo snel mogelijke ontwikkeling van deze belangrijke ov-verbinding, in samenwerking met de provincies.

BBB, PVV en JA21
liggen dwars

Maar tot onze verrassing liggen juist de partijen die klagen over de kloof tussen randstad en regio dwars. BBB, PVV en JA21 keren zich alle drie tegen de Lelylijn. Zo is in Drenthe JA21-Statenlid Rob Camies fel tegenstander, omdat “ons aangezicht en onze manier van leven hierdoor onomkeerbaar gaat veranderen”. In Friesland zegt PVV-Statenlid Harrie Graansma dat het opnemen van de Lelylijn alleen maar voor problemen zorgt. PVV-Kamerlid Barry Madlener riep de regering vorig nog op ‘af te zien’ van de Lelylijn. Een spoorblokkade die voor het noorden geen vooruitgang maar stilstand betekent.

Geen kleur
bekennen dient
het noorden niet

In Groningen wil de BBB-afdeling helemaal geen Lelylijn. BBB-partijleider Caroline van der Plas heeft er zelfs buikpijn van, zo stelde ze in de Tweede Kamer eind vorig jaar. Betere bereikbaarheid, meer woningen en meer banen in het noorden is natuurlijk goed, zei ze, maar Amsterdammers kunnen dan ook makkelijker naar de regio trekken. Ze zegt geen nee tegen de Lelylijn, maar ook geen ja en wakkert ondertussen liever de kloof tussen Randstad en regio nog wat verder aan. Geen kleur bekennen dient het noorden niet. Groningen, Drenthe en Friesland verdienen duidelijkheid.

Met de Lelylijn
gaan we vooruit

D66 geeft die duidelijkheid wel. We zien de Lelylijn als een belangrijke ruggengraat van snelle en duurzame bereikbaarheid van het noorden. Samen met de Nedersaksenlijn en een betrouwbaardere verbinding tussen Meppel en Zwolle krijgt het noorden de treinverbindingen die het verdient. Geen stilstand, maar vooruitgang.


Sander Claassen – Lijstrekker D66 Groningen
Anry Kleine Deters – Lijsttrekker D66 Drenthe
Danny van der Weijde – Lijsttrekker D66 Fryslân
Tiko Smetsers – Lijsttrekker D66 Flevoland
Lisa van Ginneken – Tweede Kamerlid D66