Een dankwoord van lijsttrekker Danny

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie stem! Het is niet de uitslag waar wij op hoopten en dat is best balen. Wij zijn ontzettend trots op wat we samen hebben neergezet. Dankzij een geweldig campagneteam hebben we vol energie gestreden voor alle mensen die vooruit willen in deze provincie. Dat moet de inzet van ons allen blijven. In de Staten, in de gemeenteraden en ook landelijk. Wij geven een stem aan eenieder die vecht tegen klimaatverandering, voor een groenere toekomst voor onze jongeren. Voor een provincie die bruist met cultuur en ondernemerschap.

Dank aan alle vrijwilligers

Als lijsttrekker wil ik alle vrijwilligers van D66 Fryslân bedanken voor jullie inzet tijdens de campagne. Ik vond het erg inspirerend om te zien hoe jullie de straten op zijn gegaan, in gesprek met de inwoners. Of het nou heel koud was, keihard waaide, regende of sneeuwde, jullie stonden paraat. Daar heb ik als lijsttrekker kracht uit geput en ik wil in het bijzonder campagnecoördinator Janne Dam en het kerncampagneteam bedanken. Zonder hen was dit niet zo’n bevlogen campagne geweest.

Felicitaties aan de BBB

De BoerBurgerBeweging heeft ook in Fryslân de verkiezingen gewonnen. Ik wil lijsttrekker Abel Kooistra ook vanaf hier feliciteren met deze winst. Het is erg knap hoeveel inwoners zij hebben weten te overtuigen. En het is dan ook aan hen om de leiding te nemen in het proces om tot een nieuw provinciaal bestuur te komen.

Voorwaarts

Tijdens deze verkiezingen heeft maar liefst 65,5% van de Friese kiezers gestemd. Fryslân heeft het hoogste opkomstpercentage van alle provincies. Als Democraat ben ik daar trots op. Het geeft een stevig mandaat aan het provinciale bestuur.

Eén zetel is niet waar we als D66 op hoopten. We zien voor onszelf geen rol in een coalitie. Daarvoor zijn we te klein en zijn de inhoudelijke verschillen met de BBB te groot. Tegelijkertijd is het niks voor ons om achterover te leunen. We gaan reflecteren op de afgelopen periode, de campagne en hoe we ons verhaal de komende vier jaar gaan vertellen. Wij willen vooruit, dat staat vast.

Mijn dank is groot.

Danny van der Weijde

PS: Wil je ons helpen met hoe we ons verhaal beter kunnen vertellen? Neem contact op via [email protected].