Verkeer en vervoer

D66Waterland staat voor duurzaam vervoer over toegankelijke en veilige wegen. Dit betekent volop ruimte voor voetgangers en fietsers en inzet op een hoogwaardig openbaar vervoer in de hele gemeente. Knelpunten, zoals zwaar verkeer en parkeeroverlast, verdienen meer aandacht en vragen om een aanpak per kern.

Wat vindt D66 belangrijk?

Waterland is een prachtig wandelgebied, verbetering van de inrichting en het onderhoud van voetpaden is belangrijk. D66 zet volop in op de fiets. Voor eigen inwoners maar ook voor bezoekers van Waterland is de fiets een belangrijk vervoersmiddel geworden. Fietsen is snel, schoon en gezond. Daarom dient de gemeente te investeren in veilige en toegankelijke fietsenpaden.

Door een toename van het thuiswerken staan de inkomsten van vervoerders onder druk. Dit kan zijn weerslag hebben op de busverbindingen van en naar Amsterdam. D66 maakt zich hard voor het behoud van de huidige dienstregeling. D66Waterland blijft de
onderdoorgang in Broek in Waterland ondersteunen,
bijvoorbeeld waar het gaat om de inrichting van het
nieuw te bouwen dorpsplein.

Concrete acties

  • Het autoverkeer in de kernen zoveel mogelijke beperken tot bestemmingsverkeer.
  • Oplossingen per kern voor zwaar verkeer en andere grote verkeersproblemen.
  • Invoeren van een systeem van betaald parkeren met ontheffingen voor bewoners om de parkeerproblemen in de oude stad van Monnickendam tegen te gaan.
  • Het huidige niveau van het onderhoud van wegen handhaven.
  • Aantal fiets- en wandelpaden uitbreiden. Fietspaden verbreden, zeker de snelfietspaden t.b.v. E-fietsen en pedelecs.
  • Er moeten meer oplaadpunten komen voor elektrische auto’s en ook voor elektrische fietsen en scootmobielen.
  • Meer gelegenheid om de fiets te stallen, vooral in de oude kernen en bij bushaltes.
  • Goede bereikbaarheid van het ziekenhuis in Purmerend met het openbaar vervoer.
  • Deelnemen aan proeven van rijk en provincie met duurzame mobiliteit.
  • Het aantal 30 km/h zones moet worden uitgebreid.
  • We moedigen de komst van toeristen naar Marken met de bus toe. Vanwege het ontbreken van een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal moet de vindbaarheid van deze route beter.
  • Behoud van een goede, rechtstreekse verbinding tussen Marken en Amsterdam, het rondje Monnickendam en de nachtbussen.