Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme vormt een belangrijke factor in Waterland. Ons veenweidelandschap met historische kernen is uniek om te bezoeken en te verblijven en vormt de ‘tuin van Amsterdam’. De verwachting is dat het aantal recreanten zal toenemen. De druk op kwetsbare delen van de natuur en landschappen moet worden vermeden. D66Waterland zet zich in om de balans tussen leefbaarheid, natuur en economisch belang te behouden.

Wat vindt D66 belangrijk?

Waterlanders zijn trots op hun bijzondere landschap en genieten daar dagelijks van. D66 vindt dat dit unieke landschap behouden moet blijven. Wij vinden het belangrijk dat inwoners, toeristen en ondernemers kunnen genieten van al het moois dat Waterland te bieden heeft. We zetten in op kwaliteitstoeristen die hier komen om het landschap en de mooie kernen te bezoeken en hier voor langere tijd verblijven. Massatoerisme zoals op Marken willen we tegengaan. Veel wordt besproken en besloten op regionaal niveau. D66 wil dat we maximaal gebruik maken van de kansen die op dit niveau bestaan. Die laten we nu nog te veel liggen.

Concrete acties

• De toeristische visie is vastgesteld voor 10 jaar. We gaan door met de uitvoeringsagenda toerisme waar ingezet wordt op kleinschalig toerisme, wandelen, fietsen en binnen- en buitendijks (elektrisch) varen.
  • Bestaande routenetwerken voor wandelaars en kleine vaartuigen als sloepen moet worden geoptimaliseerd.
  • De recreatieve mogelijkheden die ontstaan bij de dijkversterking benutten zoals bijvoorbeeld strandjes die dan voor lage extra kosten kunnen worden aangelegd.
  • Stichting Promotie Waterland voldoende faciliteren.
  • De aansluiting bij Bureau Toerisme Laag Holland behouden.
  • Overleggen met touroperators, ondernemers en de gemeente Amsterdam voortzetten om gezamenlijk op te trekken in de ontwikkeling van de toename maar ook van de spreiding van toeristen. Langer verblijf door toeristen is goed voor de economie.
  • Het Mirror Waterhotel is een goede ontwikkeling, wij blijven ons daarvoor inzetten.
  • Betere handhaving op de regel dat maximaal 30% van de woning aan B&B mag worden aangewend.
  • AirBnB’s aan banden leggen door een betere registratie van AirBnB-verhuurders en het stellen van een maximum aan het aantal dagen dat de woning voor vakantie verhuurd mag worden.
  • Er moet meer aandacht komen voor het bestrijden van overlast door toeristen op Marken.
  • Het convenant voor groepsleidingen op Marken moet worden geëvalueerd en aangepast.
  • De toeristenbelasting gelijk houden. Deze is onlangs verhoogd en staat in verhouding met de omliggende gemeenten