Economie en financiën

De centrale ligging van de gemeente en het unieke landschap zorgen voor een bijzonder ondernemersklimaat. D66 ziet hierin het potentieel van Waterland en wil zich inzetten voor zaken die deze economische kracht versterken.

De betrokkenheid van ondernemers is in Waterland groot. De grote groep zelfstandige ondernemers (ZZP’ers) en agrarische ondernemers verdienen speciale aandacht.

Wat vindt D66 belangrijk?

Met de nieuwe Omgevingswet moet het voor ondernemers eenvoudiger worden om een vergunning aan te vragen. D66Waterland ziet in de nieuwe wet de mogelijkheid bestaande gemeentelijke regels en vergunningen tegen het licht te houden en te actualiseren om het ondernemersklimaat zo optimaal mogelijk te maken.  Waar mogelijk moet de regeldruk worden verminderd en de belastingen vereenvoudigd.

Waterland maakt deel uit van de Metropool Regio Amsterdam (MRA) maar maakt nog onvoldoende gebruik van de kansen en mogelijkheden die deze netwerkorganisatie biedt bijvoorbeeld waar het gaat om infrastructuur, toerisme & recreatie, woningbouw, energie & milieu. De gemeente Waterland moet hier meer op inzetten.
D66 wil zuinig zijn op de natuur door op een duurzame manier én economisch rendabele manier gezond voedsel te verbouwen en hierbij ook oog te hebben voor de volksgezondheid en het welzijn van dieren. Het groene gebied rondom de heeft grote waarde, zowel voor de economie als voor de natuur. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en een gemeente die (agrarische) ondernemers de ruimte en kansen geeft om deze oplossingen te ontwikkelen.

D66 staat voor een meerjaren sluitende begroting. Investeren in de zaken die leefbaarheid verbeteren zijn mogelijk kan zolang de financiële positie van de gemeente goed blijft.  De begroting moet publiekvriendelijk worden opgesteld en toegankelijker worden gemaakt voor inwoners, ondernemers en raadsleden. De gemeenteraad dient steeds zo vroeg mogelijk geïnformeerd te worden over dreigende en ontstane begrotingsoverschrijdingen, zodat bijtijds maatregelen genomen kunnen worden om verdere tekorten te voorkomen.

Concrete acties

• Meewerken aan de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de Baanstee Noord-Oost samen met Edam-Volendam en Purmerend.
  • Bij voorkeur bedrijven werven die zich richten op innovatie, nieuwe technologie, de energie- en warmtetransitie en circulaire economie.
  • D66 wil geen datacenter of distributiecentra binnen de gemeente.
  • D66 wil de volgende functies weer invulling geven: duurzaamheidscoach, voor het ondersteunen van bedrijven. Bedrijfscontactfunctionaris, voor het verbeteren van het contact tussen ondernemers en de gemeente. Agrarisch contact, om agrarische ondernemers te ondersteunen bij het aanvragen van vergunningen en duurzaam maken van agrarische bedrijven.
  • Op het Galgeriet moet ruimte zijn voor kleinschalige ondernemingen naast horeca en hotel.
  • Er moet een startersloket komen voor startende ondernemers en ZZP’ers.
  • Er moet beter worden samengewerkt binnen de MRA, zo kan meer worden bereikt en kosten worden bespaard (denk aan gezamenlijke inkoop en afstemming van beleid).
  • Een plan van aanpak opstellen om een verdere terugloop van het winkelbestand een halt toe roepen.
  • Ondernemers faciliteren en voorwaarden scheppen die het ondernemersklimaat bevorderen (bijvoorbeeld met thema-avonden).
  • D66 vindt dat ZZP’ers een groep ondernemers is om rekening mee te houden in programma’s en aanbestedingen.
  • Het OZB-tarief stijgt niet of hooguit met de inflatie.
  • Invoeren van een begrotingsapp die de begroting op een aantrekkelijke manier presenteert aan inwoners, ondernemers én raadsleden.