Zorg en welzijn

Onafhankelijk zijn, individuele autonomie (jezelf handhaven in een sociale omgeving), zelfredzaamheid en eigen-verantwoordelijkheid vindt D66Waterland belangrijke waarden. Ze moeten mogelijk gemaakt worden door onderwijs, ontwikkeling, ontplooiing en emancipatie. Dit vraagt een politiek actieve houding.
Aanvullend op landelijke afspraken, dient gemeentelijk beleid in- of aanvullend te zijn op het gebied van Zorg (medisch) en Welzijn (maatschappelijk).

Wat vindt D66 belangrijk?

D66 vindt dat mensen zolang mogelijk in hun eigen huis moeten kunnen blijven wonen en dat zij veilig en in een voor hen gezonde psychische omgeving kunnen participeren.

In alle gevallen moet er sprake zijn van een breed aanbod van zorg en welzijn tussen ‘thuis’ en ‘verzorging/behandeling buiten de deur’.
Mensen met een (tijdelijke) afstand tot de arbeidsmarkt moeten we ondersteunen om die afstand zoveel mogelijk te overbruggen (o.a. inburgering, maar ook de uitval als gevolg van corona).

Waterland heeft gekozen voor ‘geen wachtlijsten’, D66Waterland wil dat zo houden.

Concrete acties

• In het algemeen kunnen we stellen dat Waterland een gezond Zorg- en Welzijnsniveau heeft. Dat willen we handhaven. Speciale aandacht vragen wij voor:
  • De benaderingswijze van cliënten in het zorgsysteem. Deze dient vanuit de vraag en niet vanuit een antwoord ingevuld te kunnen worden.
  • Waar mogelijk en gewenst (gezien complexiteit of omvang) dient de zorg vanuit regionale samenwerking opgepakt te kunnen worden.
  • D66 is voor een ruimhartig gemeentelijke minima beleid. Onderzocht moet worden of we als gemeente hier meer kunnen betekenen.
  • Invoeren van een bibliotheek/sportpas voor minima (vouchers).
  • De MRA ombudsman, ook voor Waterland actief, dient onder de bevolking meer bekendheid te krijgen.
  • D66 wil vanuit de raad meer invloed uitoefenen over hoe bij te sturen in de ontwikkelingen binnen het sociale domein op grond van kwantitatieve en financiële informatie. Hierbij dient ook gebruik te worden gemaakt van de rapportages van de verschillende dienstverleners.
  • D66 wil speciale aandacht voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie.