Bestuur

De raad van de gemeente Waterland heeft besloten om zelfstandig te blijven. D66Waterland is van mening dat een grotere, groen-landelijke gemeente meer bestuurskracht zou hebben om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Desondanks stellen wij ons constructief op wat betreft de versterking van de zelfstandige gemeente die momenteel gaande is. Voorwaarde is wel dat we maximaal inzetten op samenwerking in de regio en dat belangrijke posten voor D66 (economie en toerisme, duurzaamheid, onderwijs en cultuur) voldoende aandacht krijgen.

Wat vindt D66 belangrijk?

Amsterdam is belangrijk voor veel van onze inwoners als het gaat om werk, huisvesting, school, studie en uitgaan. In de MRA, de ‘Metropool Regio Amsterdam’, werken we samen met de andere omliggende gemeenten en de provincie op het gebied van infrastructuur, toerisme & recreatie, woningbouw, energie & milieu. We maken nog onvoldoende gebruik van de kansen die de MRA biedt. De gemeente Waterland moet hier meer op inzetten.
Voor D66 is het essentieel dat iedereen meepraat over de plannen en het beleid. Niet als alles al in kannen en kruiken is maar vooraf in gesprek gaan met inwoners en kernraden. De afgelopen periode  is deze participatie onder andere door de Corona crisis wat achtergebleven. De komende vier jaar willen wij meedenken en meepraten door inwoners verbeteren.

Concrete acties

• Inwoners en experts op onderwerpen uitnodigen om mee te vergaderen in zogenaamde expertbijeenkomsten.
  • Meer capaciteit zetten op samenwerking binnen de MRA, vooral waar het de economie betreft.
  • Verder initiëren van stadsdebatten, enquêtes en andere platformen voor burgerparticipatie.
  • Met concrete voorstellen komen over nieuwe vormen van participatie. (Bijvoorbeeld een participatie-app waarmee inwoners regelmatig hun mening kunnen geven over thema’s en onderwerpen die spelen in hun gemeente of buurt.)
  • Verbeteren van de website van de gemeente, zodat informatie inzichtelijker wordt voor de burger.
  • Betere informatie over het stimuleringsfonds voor maatschappelijke, sportieve en culturele initiatieven door burgers verstrekken.
  • Kernraden meer betrekken bij beleidsmatige beslissingen.