Schakelen

Iedere maand schrijft een lid van onze afdeling een column voor het Voorster Nieuws. Op deze pagina plaatsen wij deze columns, zodat iedereen deze ook online kan lezen.

Het waren feestweken. LenteLive, Koningsspelen, vakantie van school. Dochterlief, 5 jaar oud, kon haar geluk niet op. Als ouders kijk je er van een afstand naar. Kinderlijk geluk. Zo groot dat je er zelf warm van bent.

Op school, tweede klas, vermengen de lessen over ‘Lente’ zich met het thema ‘Vrijheid’. Soms komt ze thuis met verhalen over de boer, de kalfjes en de eieren. En dan weer legt ze uit hoe een boze adelaar de baas wilde zijn over de duiven. Gedachteloos schakelen we als gezin tussen de onderwerpen.
Na het verhaaltje voor het slapen gaan open ik de NOS-app. Ziekenhuizen en hulpverleners zijn doelwit in Gaza, Russische journalisten veroordeelt, Rode Kruis trekt zich terug uit Sudan. Nu kost het schakelen meer moeite.

Op 4 mei staan we stil bij ons eigen oorlogsverleden. We herkenden iedereen die tijdens de Tweede Wereldoorlog, de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië of in oorlogsstituaties bij vredesoperaties daarna is omgekomen of vermoord. Steeds meer Nederlanders zijn van mening dat er tijdens de Dodenherdenking ook aandacht mag zijn voor andere oorlogen dan de Tweede Wereldoorlog. D66 Voorst vindt, dat een positieve ontwikkeling. Het komt tegemoet aan de toename van zorgen over de internationale veiligheid. Door 4 mei ook ruimte te bieden aan gesprekken over, bijvoorbeeld, de oorlog in Oekraïne maken het herdenken ook voor de jongere generatie concreet en dichtbij.

In Voorst vangen we op dit moment ruim honderd Oekraïners op. Moeiteloos krijgen zij een plekje in onze gemeenschap. Onbewust ontmoeten wij, dankzij hun aanwezigheid, bijna dagelijks oorlogsgetuigen. Mijn dochter speelt, zonder dat zij er erg in heeft, met kinderen die de oorlog hebben meegemaakt.
Op zondag 4 mei wordt het hopelijk een mooie lentedag. Een dag waarop de kinderen buiten spelen.
Ik neem me voor om bij het avondeten eens wat bewuster te schakelen tussen de onderwerpen.