D66 stapt uit coalitie in Veendam

Vandaag, maandag 11 december, heeft onze wethouder Annelies Kleve haar ontslag aangeboden aan de burgemeester en gemeenteraad van Veendam, omdat het vertrouwen om binnen het college verantwoordelijkheid te kunnen dragen voor het beleid niet langer aanwezig is. Voor de fractie van D66 is dit reden om ook uit de coalitie met Gemeentebelangen, de PvdA en de VVD te stappen.

“Ik was er altijd trots op dat D66, als kleine fractie in Veendam, een bijdrage kon leveren aan het bestuur van onze mooie gemeente”, zegt fractievoorzitter Hanneke Schoenmaker-Tiems. “Als je in de politiek iets voor elkaar wilt krijgen moet je soms compromissen sluiten. Dat geldt zeker als kleine partij in een coalitie. Die compromissen moeten resultaten opleveren die de moeite waard zijn. Nu onze wethouder binnen haar portefeuille niet ongehinderd kan werken aan de onderdelen uit het coalitieakkoord die wij belangrijk vinden, zien wij helaas geen andere mogelijkheid dan uit de coalitie te stappen. ”

Annelies Kleve had onder andere onderwijs, schuldhulpverlening, werkgelegenheidsbeleid en cultuur in haar portefeuille. D66 is er trots op dat zij vorig jaar een nieuw Integraal Plan voor de Huisvesting van het primair onderwijs door de raad heeft geloodst, het plan dat de basis vormt voor de verbetering van de schoolgebouwen in Veendam. Daarnaast heeft zij de leeftijdsgrens voor de peuteropvang vervroegd en goede resultaten bereikt met de vroegsignalering bij schulden, waarmee een aantal inwoners erg geholpen was. Ook werkte wethouder Kleve aan het beter zichtbaar maken van het cultureel erfgoed van Veendam.

Hanneke Schoenmaker-Tiems: “Voor Veendam is het verdrietig dat een kundig en geliefd bestuurder vertrekt en voor D66 is het heel jammer om een wethouder als Annelies te kwijt te raken. De fractie van D66 zal zich in de gemeenteraad uiteraard blijven inzetten voor deze punten, net als voor alle andere punten uit het verkiezingsprogramma.”

Als bestuur betreuren wij de situatie maar staan achter de redenen waarop Annelies dit besluit heeft genomen. Dit betekent ook dat de fractie van D66 heeft moeten besluiten zich van deelname aan dit college terug te trekken, hetgeen eveneens door het bestuur gesteund wordt.