Regenboogvlag wordt op Schouwen-Duiveland niet op het gemeentehuis maar bij het Watersnoodmuseum gehesen

OUWERKERK – Schouwen-Duiveland hijst als enige Zeeuwse gemeente geen regenboogvlag op Coming Out Day. Toch ging de kleurrijke vlag maandag in top. Bij het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk hesen Fleur Schatsbergen van het Roze Huis en Sandra Fontein van D66 de regenboogvlag. Ook Reint Laan en Hans de Jong van de SP waren bij dat officiële moment van de partij.

Esme Soesman 11-10-21, 20:16

Het is heel belangrijk om expliciet aandacht te besteden aan Coming Out Day, benadrukte mede-organisator Mathilde van Heck van het Roze Huis. ,,Om de mensen die dat niet durven achter die gordijnen en geraniums vandaan te halen. En om met elkaar te praten.”

De verhalen die mensen uit de LHBT+-gemeenschap eerder dit jaar aan raadsleden vertelden in hun strijd om de regenboogvlag bij het gemeentehuis te mogen hijsen, maakten diepe indruk op SP’er Reint Laan.

,,Deze mensen zijn voorvechters. We zouden met z’n allen nooit zo ver gekomen zijn als er geen mensen waren opgestaan voor gelijke rechten”, verwees hij onder meer naar de strijd die door de jaren heen geleverd is op het gebied van vrouwenrechten. ,,Dit gaat óók om mensen die naar buiten durven te treden en zo ruimte maken voor mensen die dat zelf niet kunnen of willen.”

Van kwade opzet blijkt geen sprake

Dat er geen burgemeester of wethouders aanwezig waren bij het hijsen van de vlag, viel niet in goede aarde bij de aanwezige partijen. ,,We missen ‘officiële’ vertegenwoordiging vanuit de gemeente”, klonk het. Fontein trok direct aan de bel bij het college maar van kwade opzet bleek geen sprake, meldde ook een woordvoerder van de gemeente naderhand. Burgemeester Jack van der Hoek had een vergadering in Limburg en de rest van het college had ook andere verplichtingen of zit door corona ziek thuis

Het Watersnoodmuseum heeft ‘met genoegen’ een locatie aangeboden zodat maandag de regenboogvlag toch officieel op Schouwen-Duivelandse bodem kon worden gehesen. Schatsbergen en Van Heck, de vrouwen achter het Roze Huis, zijn beiden als vrijwilliger bij het museum betrokken. Woensdag en zondag zijn nog meer activiteiten te bezoeken in het kader van Coming Out Day.

Bron: www.PZC.nl