Onze inbreng in mei

Uitbreiding YourSurprise

YourSurprise is een groot bedrijf dat landelijke bekendheid heeft, maar echt uit Schouwen-Duiveland komt en hier voor werkgelegenheid zorgt. Daar zijn we trots op! Het bedrijf, gelegen aan de entree van Zierikzee, wil graag uitbreiden met een nieuw gebouw. Hier zijn wij kritisch op. Niet zozeer omdat wij tegen uitbereiding zijn, maar omdat wat D66 betreft de omgeving onvoldoende is betrokken bij de plannen. De Omgevingswet, de wet waarin staat beschreven hoe om dient te worden gegaan met dit soort situaties, schrijft voor dat het belangrijk is om met alle omwonenden in dialoog te gaan. Dit geldt wat ons betreft al helemaal op het moment dat er zo’n groot gebouw aan de entree van Zierikzee wordt gebouwd. Echter, veel inwoners wisten überhaupt niets af van de plannen, omdat in de communicatie steeds werd gesproken over ‘Gouwepoort 3’ (het adres) en niet over ‘uitbreiding van YourSurprise’ (wat het veel duidelijker had gemaakt). Het is dan ook niet gek dat er tot dusver geen zienswijzen zijn ingediend. Het CDA heeft een goed voorstel gedaan om alsnog inwoners de gelegenheid te geven om zienswijzen in te dienen, voordat op besluitvorming wordt over gegaan. Dit amendement hebben wij mede ingediend. Het amendement heeft het helaas niet gehaald. Als D66 zullen wij blijven hameren op het betrekken van omwonenden, al vanaf de beginfase.

Vlasschuur in Dreischor

Dreischor heeft een beschermd dorpsgezicht dankzij haar vele mooie erfgoed, zoals de authentieke ring en het vlasverleden. Hier zijn wij ontzettend trots op. Aan de Daniel Ockersestraat staat een authentieke vlasschuur die de eigenaar wil slopen om er een woning te bouwen. Een aantal omwonenden en inwoners die opkomen voor het behoud van erfgoed hebben tijdens de commissievergadering duidelijk gemaakt tegen dit plan te zijn. Dit heeft ertoe geleid dat het nu aan gemeenteraad was om hier een oordeel over te vellen. D66 betreurt deze gang van zaken enorm. Het idee van de Omgevingswet is dat je in dialoog gaat met je omgeving over de plannen die je hebt; al helemaal als het gaat om erfgoed. Dat is onvoldoende gebeurd waardoor nu de Gemeenteraad over dit gevoelige onderwerp een oordeel moet vellen, terwijl een goede dialoog er misschien voor had kunnen zorgen dat er nu een plan had gelegen waar zowel de eigenaar, als de omwonenden en erfgoedbeschermers zich in kunnen vinden. In de hoop dat uitstel en een dialoog alsnog zou kunnen leiden tot een voorstel waar iedereen achter staat, hebben we tegen het huidige voorstel gestemd. Het voorstel is desondanks aangenomen. De volgende stap is nu dat een sloopvergunning zal worden aangevraagd voor de Vlasschuur. We verwachten dat dit opnieuw tot weerstand zal leiden. D66 maakt zich zorgen over wat dit betekent voor Dreischor als samenleving en houdt vinger aan de pols.

Toiletgebouwen Grevelingen

De toiletgebouwen langs het Grevelingen zijn er slecht aan toe. Vies, in slechte staat en daardoor zeker niet gastvrij. Vanuit een aantal zeilers en surfers ontvingen we hier terechte klachten over. Deze toiletgebouwen worden beheerd door Staatsbosbeheer, maar van hen weten we dat ze te weinig middelen hebben om deze te onderhouden. Daarom hebben we aan de wethouder gevraagd wat wij als gemeente hierin kunnen betekenen. Onze D66-collega’s van Goeree-Overflakkee hebben hetzelfde gedaan. De wethouder gaf aan samen met de provincie, de gemeente Goeree-Overflakkee en Staatsbosbeheer in gesprek te zijn over dit onderwerp. We zullen hier snel weer op terug komen, want we vinden het belangrijk dat dit probleem wordt opgelost. Zo kunnen we de toeristen in het aanstaande seizoen weer gastvrij ontvangen.

Exposeren in het gemeentehuis

Een tijdje terug hoorden wij met verbazing dat de wethouder een tentoonstelling uit het gemeentehuis had geweerd. Ondanks dat deze tentoonstelling al in meerdere gemeentehuizen van andere gemeentes was geëxposeerd, zou deze voor het gemeentehuis van Schouwen-Duiveland te aanstootgevend zijn. Dit leidde tot een discussie in de commissievergadering over de opgestelde richtlijnen voor het exposeren in het gemeentehuis. Deze zijn eigenlijk zo beperkend dat er maar weinig overblijft wat wél mag. D66 vindt dit betuttelend. Kunst mag prikkelen, schuren en emoties oproepen, want als er iets loskomt, dan kan dat ook leiden tot dialoog en ontmoeting. En juist een gemeentehuis, de plek waar alle inwoners komen en elkaar kunnen ontmoeten, kan daar een goede plek voor zijn. Dat inwoners zich veilig moeten voelen is iets dat wij onderschrijven, maar het sentiment dat dit in het geding kan komen door een tentoonstelling, vinden wij zwaar overdreven en vooral een slechte smoes om exposities vergaand te censureren. De SP kwam met een erg leuk voorstel, namelijk om in het gemeentehuis kunstwerken van leerlingen van het Pieter Zeeman Lyceum te exposeren en de selectie hiervoor te verleggen naar de betreffende docenten. Dit vinden D66 en een meerderheid van de rest van de gemeenteraad ook een goed idee!