Onze inbreng in juni

B&B’s weer zoals B&B’s bedoeld zijn

Vorig jaar juni riepen we samen met de PvdA en het CDA op om de regels voor het vestigen van Bed & Breakfast’s (B&B) aan te scherpen. We zagen dat steeds meer woningen werden opgekocht door investeerders die er vervolgens een onbewoonde B&B in vestigden. Dat is slecht voor de leefbaarheid van een wijk, daarnaast hebben starters zo minder kansen op een woning en bovendien is dit niet hoe B&B’s bedoeld zijn. We dienden hier toen een motie in, maar GroenLinks stemde verdeeld tegen en ook Leefbaar Schouwen-Duiveland was het nog niet met ons eens.

We zijn nu een jaar verder. Na aanzwellende kritiek, aandacht in de pers en excessen in Zierikzee, zijn nu ook de eerdere tegenstanders om en is er een motie aangenomen waarmee de regels voor het vestigen van B&B’s worden aangescherpt. Volgens de nieuwe regels moet de eigenaar van de woning waar een B&B in zit, de woning zelf permanent bewonen. Deze regel voorkomt dat woningen worden opgekocht door investeerders. Ook het vestigen van B&B’s in bijgebouwen is niet langer mogelijk binnen de bebouwde kom. Zo voorkomen we bijvoorbeeld overlast die kan ontstaan als gevolg van B&B’s in achtertuinen van buren en beschermen we de eigen achtertuin als comfortabele privésfeer.

Strandpark Zeeuwse Kust en verlichting

Bij de bespreking van het uitbreidingsplan van strandpark de Zeeuwse Kust hebben we een punt gemaakt van de verlichting. De ondernemer was het met ons eens dat vooral de verlichting aan de individuele toiletvoorzieningen nu wel heel uitbundig schijnt. Hij gaf aan met andere oplossingen bezig te zijn, dus daar zijn we blij mee. De duisternis op ons eiland is een belangrijke kwaliteit die voor rust en een unieke natuurbeleving zorgt, dus die moeten we zien te behouden.

Dorpsvisie Scharendijke

De gemeenteraad stelt de dorpsvisies van de verschillende dorpen vast. Als een dorpsvisie wordt aangepast, dan moet de gemeenteraad hier dus goedkeuring voor geven. De nieuwbouwplannen in Scharendijke waren nog niet opgenomen in de dorpsvisie van Scharendijke, dus deze moest ook worden aangepast. Toen we de aangepaste visie zorgvuldig lazen, lazen we tot onze verrassing ook hoe het gebied ten noorden van Scharendijke tot de recreatie-verdeelweg zich zou moeten ontwikkelen. Daar zou een nieuw gebied met innovatieve recreatie moeten ontstaan, aldus de visie. Deze ontwikkelrichting bleek nog helemaal niet met de dorpsraad te zijn besproken, is een aandachtsgebied in de kustvisie en staat bovendien los van de nieuwbouwplannen. Om deze reden hebben we voorgesteld om deze passage uit de aangepaste dorpsvisie te halen, zodat dit plan later zorgvuldig behandeld kan worden. Een meerderheid was voor dit voorstel. We wachten de behandeling van dit plan af.

Buikpijn van duur ‘Eigen volk eerst’-plan van LSD, SGP & VVD

In onze gemeente worden ongeveer 350 Oekraïense ontheemden opgevangen die zijn gevlucht voor de agressie van Poetin. Het merendeel daarvan verblijft momenteel in voormalig verpleeghuis Cornelia en voormalig duikcentrum De Kabbelaar In Scharendijke. Deze mensen wonen hier al twee jaar, werken op het eiland en hun kinderen gaan hier naar school. Aangezien het ernaar uit ziet dat de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne nog niet ophoudt, stelt de regering in Den Haag ons geld beschikbaar om te zorgen voor opvang van Oekraïense ontheemden. Het is goed dat onze gemeente daar gebruik van maakt!

Ons gemeentebestuur heeft er samen met Zeeuwland voor gekozen om de bouw van woningen voor Oekraïense ontheemden te koppelen aan de bouw voor woningen voor andere woningzoekenden. Na een maandenlang durend ontwerpproces – waarin ook zorgvuldig met omwonenden is gesproken-  is uiteindelijk aan de gemeenteraad een prachtig plan voorgelegd. Volgens dit plan zou 40% van de woningen beschikbaar komen voor woningzoekenden en 60% voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Hartstikke mooi! Want zo help je niet alleen de mensen uit Oekraïne, maar ook andere inwoners die een woning zoeken.

Veel partijen in de gemeenteraad waren dan ook positief over dit goed uitgedachte plan, behalve Leefbaar Schouwen-Duiveland (LSD), SGP, VVD en CU. Deze partijen stelden de verhouding in de verdeling van de woningen tussen de mensen uit Oekraïne en, zoals zij dit zelf noemden, de “eigen bevolking” ter discussie. In Scharendijke voorzien zij dat de verdeling 40/60 voor problemen zouden kunnen leiden voor de leefbaarheid in het dorp. Om die reden hebben zij een 50/50 verhouding voorgesteld.
Dit plan is behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten bij ons en de andere partijen. Niet alleen vinden wij het verwerpelijk dat op deze manier onderscheid wordt gemaakt tussen Oekraïners en de “eigen bevolking”, ook hebben de partijen geen antwoord op de vraag waarom de 50/50 verdeling wél zou leiden tot een betere leefbaarheid. Dat is ook niet gek, want per saldo gaat het in Scharendijke slechts om 6 woningen, met circa 20-25 Oekraïense mensen, minder. Alsof dat het verschil zou maken… Dit lijkt dus eerder op het inspelen op onderbuikgevoelens, dan op het zorgvuldig verbeteren van een plan.

Nog los van de vraag of de zorgen over de leefbaarheid wel of niet terecht zijn, leidt de 50/50 verdeling ook tot een veel hoger prijskaartje voor de belastingbetaler van Schouwen-Duiveland. Het gaat om meer dan 1 miljoen. Doordat we volgens dit voorstel minder Oekraïense ontheemden huisvesten, krijgen we minder geld vanuit Den Haag. Immers, dat geld uit Den Haag krijgen we alleen als we het inzetten voor de opvang van vluchtelingen. Tegelijkertijd moeten we de Oekraïense ontheemden die we niet hier huisvesten, alsnog elders huisvesten. Het gevolg is veel hogere kosten en dat nog steeds niet alle mensen kunnen worden gehuisvest. Maar, er komen in Scharendijke wel 6 woningen extra beschikbaar voor woningzoekenden uit de “eigen” bevolking…
We hebben gepleit om meer te doen aan het onderling contact tussen Oekraïners en andere inwoners van het eiland, want onbekend maakt onbemind. We hopen dat deze politiek van onderbuikgevoelens in de toekomst niet meer nodig zal zijn.