De reactie van D66 op het coalitieakkoord van LSD, CDA, SGP & GroenLinks

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

”Als we de uitdagingen waar onze gemeente voor staat aan willen pakken, dan zijn meer ambities en scherpere keuzes noodzakelijk. D66 zal zich in de komende periode hiervoor inzetten.”

Jeffrey van Doorenmalen, raadslid D66 Schouwen-Duiveland

”De D66 fractie feliciteert de heer Lievense, LSD, CDA, SGP en GroenLinks met het bereikte resultaat en het akkoord dat zij hebben gepresenteerd.

Het akkoord bevat zeker elementen waar wij positief over zijn. Wij waarderen de steun voor ondernemers, de waardering voor vrijwilligers en de inzet op biodiversiteit. Verder lijkt ‘samen koers houden’ vooralsnog neer te komen op doorgaan met het bestaande beleid, maar dan wel met één extra wethouder.

Ook wij denken dat deze tijd om bestuurskracht vraagt. Maar dan wel om de uitdagingen waar we ons voor gesteld weten écht aan te gaan en ervoor te zorgen dat we dit stukje aarde mooier doorgeven dan dat we het gekregen hebben. We noemen stikstof, het klimaat, versterking van het vestigingsklimaat voor jongeren, ook om voor onze ouderen te kunnen zorgen. Met voldoende woningen, het beste onderwijs, mooi werk, bruisende cultuur en diversiteit die op waarde wordt geschat. Daar komt nog bij dat we niet mogen wegkijken van de mensen die een veilige plek bij ons zoeken omdat ze op de vlucht zijn voor de bommen van Poetin.

Samen koers houden’ is dan in onze ogen niet voldoende. Dit alles vraagt wat ons betreft om meer ambitie en duidelijkere keuzes. Mooi hoor die plannen om te bouwen, maar je kunt pas bouwen als je tegelijkertijd de bronnen voor stikstofuitstoot aanpakt. Dit geldt vooral voor de ontwikkelingen in de Westhoek van het Eiland.

De plannen om met beprijzing van grafrechten inwoners te verleiden eerder voor begraven te kiezen dan voor cremeren én verdere zondagse activiteiten (zoals bijvoorbeeld de Kermis) een halt toe te roepen, verdient een compliment voor de SGP. Ik kan niet ontkennen dat bij het lezen van deze passages bij de D66 fractie toch wel enige jeuk ontstond en we ons afvroegen of dit echt in 2022 is opgeschreven.

Tot slot nog even over de vijfde wethouder. Zoals eerder gezegd denken wij dat deze tijd vraagt om sterke bestuurskracht, maar wat ons betreft is kwantiteit geen voorwaarde voor kwaliteit. Ook wij hebben eerder laten weten deze vijfde wethouder niet nodig te vinden. Wat ons betreft is bij de schaal van onze gemeente vier wethouders al meer dan voldoende.

Wij willen het nieuwe college veel succes wensen bij de uitvoering van het programma. Wat ons betreft zijn er meer ambities en scherpere keuzes nodig, maar D66 is uiteraard graag bereid om het college de komende periode te helpen dit waar te maken en we kijken daarin uit naar een goede samenwerking!”