Even flink doortrappen

De Rekenkamer Oost-Nederland bood vandaag officieel het rapport “even flink doortrappen” aan aan GS en PS van de provincie Overijssel.
Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van de huidige situatie over fietsers en het fietsgedrag. De provincie Overijssel heeft zich ten doel gesteld de komende periode 20% tot 30% meer fietsverplaatsingen te stimuleren. Fietsen is gezond, ontlast het wegennet en het OV, heeft een laag CO2-uitstoot en geeft minder geluidsoverlast. Allemaal goede redenen om initiatieven en investeringen in het fietsnetwerk te ondersteunen. Onze Statenlid Peter Schouten schreef dan ook een motie met het verzoek te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de cofinanciering op gemeentelijke investeringen te waarborgen en de PS op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen. Helaas is aan de voorkant, bij het lobbyen, gebleken dat veel fracties deze motie niet zullen steunen. Met als reden dat het rapport van de Rekenkamer nog maar net is aangeboden.
D66 Overijssel vindt echter fietsen en de waarborging van investeringen hiervan dusdanig belangrijk dat besloten is deze motie vandaag niet in te dienen. “Even flink doortrappen” is de naam van het Rapport en wij trappen nog even langer door!

Beeld: Nanda Jansen