D66 neemt initiatief tot burgerberaad in Overijssel

D66 Overijssel heeft met succes een motie ingediend voor het instellen van een burgerberaad tijdens deze coalitieperiode. Een meerderheid van de Provinciale Staten stemde 9 oktober in met het voorstel. Naast SP en SGP sloten ook PvdA, Overijssel Vooruit, BBB en GroenLinks zich aan.

Fractievoorzitter Huizenga benadrukt: “Een vitale democratie gaat verder dan eens in de vier jaar stemmen. We willen inwoners echt betrekken bij besluitvorming. Het burgerberaad, genoemd in het coalitieakkoord, moet nu eindelijk vorm krijgen.” Inwoners zullen mee kunnen praten over een nog te kiezen thema bijvoorbeeld mobiliteit, wonen, klimaat en landbouw. Over de kaders gaan we ook nog in gesprek, maar de eerste stap is gezet.

Naast het burgerberaad pleit D66 ook voor meer aandacht voor het uitdaagrecht, waarmee burgers taken van de overheid kunnen overnemen, en het burgeramendement, waarmee inwoners zelf wijzigingen kunnen voorstellen in beleid.

Beeld: Nanda Jansen