Belofte maakt schuld

Daar waar D66 en andere partijen verduurzaming hoog op de agenda hebben, stemt VVD tegen.

Statenvoorstel BIK

Elke vier jaar besluiten PS en GS over het beheersplan infrastructurele kapitaalgoederen. In dit wettelijk verplicht plan worden de visie en budgetteringen voor het beheer en onderhoud van onze wegen, kanalen en bruggen vastgesteld. De D66-Statenleden hebben de uitgangspunten duurzaamheid, robuustheid en circulaire economie altijd hoog op de agenda staan en konden dan ook concluderen dat het toekomstig beheersplan versoberd was, ten koste van de duurzaamheid.
Dit is in strijd met eerder gemaakte afspraken waarbij duurzaamheid en biodiversiteit werden opgenomen in het toekomstige beheersplan. Een voorbeeld is het maaibeleid van de bermen. Maaien kan rigoureus, maar ook met maatwerk waarbij planten en bloeiende bloemen behouden blijven. In het Statenvoorstel BIK dat behandeld werd bij de PS van 25 januari was er te weinig budget vrijgemaakt om de 100km lange bloemrijke bermen te behouden.

Belofte maakt schuld

D66 is samen met de fractie van PvdD en GroenLinks gaan pleiten voor andere verdeling van de budgetten; met het amendement “Bloemrijke bermen” zorgen we ervoor dat we niet versoberen, maar eerdere gemaakte afspraken nakomen en wél iets doen aan duurzaamheid. We houden aandacht voor de biodiversiteit. Aandacht voor de vele insecten die hun huis hebben in het smalle stukje groen tussen weg en bebouwing. Essentieel voor onze toekomst, hoe klein ook.

Belofte maakt schuld; vele partijen stemden voor het aannemen van het amendement. Enkel coalitie-partij VVD niet. Is dit een voorbode van wisselend beleid? Is het nakomen van eerder gemaakte afspraken in verkiezingstijd op eens niet belangrijk meer?

D66 Overijssel vindt van wel. Stop stilstand. Stem vooruit!

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.