Een dwarsligger dichterbij?

Op vrijdag 18 november werd in Nordhorn, net over de grens, het vernieuwde station geopend. Nordhorn was de grootste plaats in Duitsland waar geen trein kwam, maar dat is een paar jaar terug rechtgezet: de trein naar Bad Bentheim rijdt weer. Van Bad Bentheim naar Coevorden ligt een goederenlijn, waar op de helft van de route weer personentreinen rijden. Hopelijk is dat op de andere helft in 2025 ook het geval, waarmee we er dan een grensovergang bij hebben.

“gat ” in het spoornet

De opening ging gepaard met een bijeenkomst over de Nedersaksenlijn, het “gat” in ons spoornet tussen Veendam en Emmen. Mooi om te zien dat men ook van Duitse kant de lijn belangrijk vindt, bijvoorbeeld voor Duitse studenten uit de grensstreek die in Groningen, Emmen of Enschede onderwijs volgen.

lobbyen

De lobby, vakkundig opgezet door de noordelijke provincies, draait op volle toeren. De regio heeft € 63 mln beschikbaar en met eenzelfde bedrag van het Rijk kan er begonnen worden. Of het Rijk over de brug komt, hangt af van de Tweede Kamer, de Staatsecretaris deed alsof het om een megabedrag gaat dat ze nergens kan vinden. Onzin natuurlijk, het is een bedragje waarmee je pakweg bij Schiphol  achteloos een strookje asfalt er bij legt, en daarvoor is gek genoeg altijd geld. Quizvraag: hoeveel % van de Kamerleden woont in de Randstad en hoeveel % in Amsterdam? Ik wil niets suggereren, maar toch…

de benadering

Je kun de Nedersaksenlijn op twee manieren benaderen. Hardcore vervoerkundig: wat kost de aanleg, wat de exploitatie, wat zijn de opbrengsten? Dan zal hij het ongetwijfeld afleggen tegen de doortrekking van de Noord-Zuidlijn. Je kunt ook vanuit Brede Welvaart en Sociale Kwaliteit redeneren, Wat betekent zo’n lijn voor het welbevinden en ontplooiingsmogelijkheden (en misschien wel voor het zelfbeeld en de psychologie) in een regio die het een stuk lastiger heeft dan, noem wat, de Zuidas en wijde omgeving.
 

Ik zou zeggen DOEN

Peter Schouten, Statenlid