Een woord vooraf van de lijsttrekker

Thuiskomen en thuis zijn. Zo voelt het als ik na Lemmer via het Tsjûkemar Fryslân binnen rijd. Of wandel over de Liphústerheide naar het bos van Beetsterzwaag. In een provincie waar mijn wieg niet stond. Toch is deze provincie voor mij en velen met mij rijk aan plekken die ons thuis doen voelen. Of het nu op een van onze Waddeneilanden is, of in een van onze vele Friese steden. Het is een provincie die alles in zich heeft.

Uitdagingen en keuzes

Het is ook een provincie die staat aan de vooravond van grote veranderingen. Vier jaar geleden zetten we met D66 Fryslân al een stevige ambitie neer. Meer ruimte voor wind- en zonne-energie. Geen aanpak van bovenaf, maar juist samen met de inwoners. Die lijn hebben we nu doorgezet.

Tijdens de komende verkiezingen geven we onze inwoners een duidelijke keuze. Kiezen zij voor partijen die klimaat maar gedoe vinden? Die windmolens maar niks vinden en zonnepanelen alleen maar op daken willen. Voor partijen die kiezen voor stilstand in de energietransitie. Of kiezen ze voor vooruitgang? Voor ruimte voor onze inwoners. Voor echte keuzes. Voor D66.

Klimaat, natuur, landbouw, woningbouw, leefbaarheid en onze economie kunnen niet langer wachten. Het is tijd voor echte keuzes. Voor een partij die omkijkt naar mensen en verder kijkt dan morgen. Met visie, lef en ambitie. Met visie hoe Fryslân er in 2030 uit zou moeten zien. Met het lef om echte keuzes te maken en het eerlijke verhaal te vertellen. Met ambitie voor de toekomst van Fryslân. Dit verkiezingsprogramma is ons ticket voor de toekomst.

Voor een Fryslân dat koestert wat haar mooi en uniek maakt, maar ook haar rijkdom deelt met de rest van de wereld. Een Fryslân dat helpt haar ondernemers koploper te worden in de circulaire economie. Waar het goed wonen en werken is. Waar het bruist van onderop.

Een provincie die ook in de toekomst kan bouwen op de kracht van onze sterke en hechte mienskip. Die verbonden is door de liefde voor de mooie plekken van onze provincie en spreekt mei de taal fan it hert.

Ik hoop op 15 maart op uw steun te mogen rekenen.