Kijkje in de Staten: januari

Welkom in het jaar 2024. Een jaar waarin nieuwe coalities gevormd worden, de dreiging van Poetin toeneemt en we de straat op gaan voor de verkiezingen van het Europees Parlement. Dit is het jaar waarin we de kans hebben om niet weg te vluchten voor geweld en polarisatie, maar om te verbinden. Nu, meer dan ooit, is het cruciaal om de strijd aan te gaan. Kiezen voor een Europa waar vrede en veiligheid centraal staan. Kiezen voor een Europa dat de klimaatproblematiek serieus aanpakt. Kiezen voor een Europa waar welvaart hoog in het vaandel staat. En kiezen voor een Europa waarin eenieder zich als gelijkwaardig Europeaan kan voelen.

Twee belangrijke zaken

Deze maand stonden er twee belangrijke zaken op de agenda van de Staten. Het Iepen Mienskip Fûns en het interpellatiedebat over de omgang met de ambtenarenwet.

Het Iepen Mienskipsfûns blijven wij ondersteunen

Het Iepen Mienskipsfûns is een concreet initiatief om welvaart in onze provincie vorm te geven. Het biedt een helpende hand aan maatschappelijke initiatieven die onze provincie rijk is. Met dit fonds kunnen we nét een stapje verder gaan en nét wat hoger reiken. Het blijkt zo succesvol dat er steevast meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is. Hoewel de bijdrage van deze projecten onbetaalbaar is, moet de bijdrage van de provincie wel betaalbaar blijven. Helaas betreurt D66 dat de coalitiepartijen in het bestuursakkoord geen andere keuzes hebben gemaakt die het IMF verder kunnen versterken. Laten we bij de kadernota gezamenlijk zoeken naar manieren om het IMF te versterken en zo meer te kunnen investeren in de brede welvaart van onze provincie. We laten het Iepen Mienskipfûns niet los, we blijven ervoor pleiten en ondersteunen.

Vrijheid van meningsuiting is één van de belangrijkste rechten die we hebben.

Daarnaast hebben we tijdens de afgelopen Statenvergadering een interpellatiedebat aangevraagd over de omgang met de ambtenarenwet. Vrijheid van meningsuiting is één van de belangrijkste rechten die we hebben. We maken ons zorgen om de houding van de Gedeputeerde Staten, die een cultuur van stilte en angst lijkt te stimuleren binnen het ambtenarenapparaat.

De strijd wordt grimmiger

De strijd om een mooier, bruisender, gezonder en groener Fryslân wordt steeds grimmiger in de Statenzaal. Desinformatie wordt veelvuldig verspreid en debatten worden persoonlijk. Statenleden zijn meer bezig met elkaar dan met de inhoud die op het spel staat.

Vecht voor een gezond, gelukkig en schoon Fryslân

Het is onze oproep aan iedereen om te vechten voor een gezond, gelukkig en schoon Fryslân. Om de straat op te gaan voor ús Raquel. We moeten strijden voor een Europa, een Nederland en een Fryslân waarin we omzien naar elkaar en niemand achterlaten. Dit is de wereld waarin wij willen leven en als we nu niet opstaan, laten we de boventoon voeren aan haat en intolerantie