D66 Fryslân en Drenthe halen Europa op om het terug te brengen

Met een groep leden en vertegenwoordigers trokken D66 Fryslân en Drenthe vorige week naar het Europees Parlement in Straatsburg. Daar kregen ze een kijkje achter de schermen en werden ze ondergedompeld in de Europese politiek. De belangrijkste les? Europa moet terug naar de straten van Fryslân en Drenthe.

De volle dag begon met een warm welkom van Ben Ahmed, coördinator bij D66 Europa en gastheer voor de groep, gevolgd door een onverwachte ontmoeting in de wandelgangen met Thijs Reuten. Reuten is Europarlementariër van de PvdA en maakte graag tijd voor ons vrij voor een kort praatje. Een presentatie van de permanente vertegenwoordiging (PV), zeg maar de Nederlandse ambassade, bij de Europese Unie stond daarna als eerste op de agenda. De PV kon veel vertellen over wat ze doen in het belang van Nederland in Europa. Daarna kreeg de groep een rondleiding van het Europees Parlement, inclusief een bezoek aan de plenaire vergadering die plaatsvond, waar de Roemeense president op dat moment een warm pleidooi hield voor Europese samenwerking.

Hoogtepunt van de dag, als we dan toch één aan moeten wijzen, was de ontmoeting met D66 Europarlementariër Samira Rafaela inclusief Q&A. De belangrijkste boodschap was om zichtbaar te maken wat Europa doet en betekent voor de mensen op straat. In aanloop naar de Europese verkiezingen is dat buitengewoon nodig.

Verder bezocht een deel van de groep Renew, waar ook D66 onderdeel uit van maakt in Europa. Zelfs vice-president van Renew Malik Azmani kwam nog langs voor een gesprek. Ook zat een deel van de groep nog een sessie bij van Renew4Youth, een initiatief vanuit onze politieke familie om jongeren meer bij de Europese politiek te betrekken. Na een dag vol politiek was iedereen wel aan ontspanning toe in een gezellig restaurantje, natuurlijk met gezellige nazit. Het bezoek aan Straatsburg heeft niet alleen een blik geworpen op de Europese politiek, maar versterkte ook de banden tussen de lokale politiek en de Europese politieke arena. Daarmee gaan we vol goede moed de komende maanden de Europese campagne in! It giet oan!

Check onze instagram voor de foto’s op D66 Fryslân (@d66fryslan) • Instagram-foto’s en -video’s