Europarlementariër Samira Rafaela moedigt Fries activisme aan

Samira Rafaëla, Europarlementariër voor D66, vindt dat jongeren de politiek van binnenuit moeten veranderen. ‘We moeten de revolutie maken voordat die uitbreekt’, citeerde ze in Leeuwarden Hans van Mierlo op het congres van de Jonge Democraten, de D66-jongerenvereniging. Die conclusie trok Rafaela na een gesprek met Friese studenten en Friese taalorganisaties.

”Er is te weinig aandacht voor de regio’s en het platteland, waar klimaatverandering en droogte meer impact hebben zonder rechtvaardig beleid van de overheid”
– Nobis Cura Futuri

Tijdens een picknick in de Prinsentuin gaven studenten van studentenvereniging Nobis Cura Futuri van de Campus Fryslân aan zowel de Europese als de Friese D66-fractie mee dat ze zich zorgen maken over de toekomst van jongeren, het klimaat en de politiek. Zowel in Brussel als Den Haag is er volgens de jongeren te weinig aandacht voor de regio’s en het platteland, waar klimaatverandering en droogte meer impact hebben zonder rechtvaardig beleid van de overheid. Rafaela benadrukte het belang van de kritische, progressieve en activistische houding van de studenten om zo de toekomst van Europa te waarborgen, juist vanuit een regio als Fryslân.

‘Het erfgoed van Fryslân moet alle aandacht krijgen van de Europese instituten, in Fryslân we trust’
– Samira Rafaela

Ook hebben de D66-politici een rondetafelgesprek gehouden met diverse taalinstituten die zich bezighouden met meertaligheid, taaldiversiteit en Europese samenwerking op het gebied van taal, onderwijs en cultuur. Onder andere de Fryske Akademy, de Afûk en het Europees Bureau voor Kleine Talen sloten aan bij het gesprek in letterkundig museum Tresoar. Een gepaste locatie vanwege al het Friese erfgoed dat daar is opgeslagen, volgens Europarlementariër Rafaela. “Het erfgoed van Fryslân moet alle aandacht krijgen van de Europese instituten, in Fryslân we trust.” Tijdens het gesprek stond de versterking van internationale samenwerking tussen minderheidstalen centraal, evenals het belang van de bescherming van minderheidstalen als het Fries.

– Danny van der Weijde

Er is onder andere gesproken over de rol van minderheidstalen in de regionale identiteit en of de Europese Unie voldoende doet om het Fries als taal te beschermen. Daarnaast is er ook besproken hoe de Europese Unie de samenwerking met de instituten in Fryslân kan versterken. Danny van der Weijde, fractievoorzitter van D66 in de Friese Staten, is blij met de komst van zijn Europese collega. “We hebben vandaag een mooie kant van Fryslân kunnen laten zien en ook het belang van meer Europese inzet voor onze regio en onze taal op de kaart gezet.”

”Bevraag het eigen gedachtegoed en blijf in gesprek met mensen die een andere mening hebben” – Samira Rafaela

Samira Rafaela is verheugd over de betrokkenheid en expertise van de studenten en instituten in Fryslân en zal wat ze geleerd heeft meenemen in haar politieke werkzaamheden, zei ze toe op het congres van de Jonge Democraten. Ze riep de D66-jongeren op om zich kritisch uit te spreken en actief te worden in de politiek. De jongeren waren in grote getale uit heel Nederland naar Leeuwarden waren afgereisd voor het tweedaagse congres. Ook als het gaat om de eigen partij. Ook vroeg ze om het eigen gedachtegoed te blijven bevragen en in gesprek te gaan met mensen die juist een hele andere mening hebben om de kloven in de samenleving te overbruggen.

Beeld: Janne Dam