Zwolle kiest voor herbruikbaar plastic!

De gemeente Zwolle maakt sinds afgelopen Koningsdag gebruik van herbruikbaar plastic bij festiviteiten. Feestvierders kopen een beker, genieten van hun drankje en krijgen bij het inleveren van hun lege beker het statiegeld terug. We zijn blij met het hergebruik van plastic bekers, omdat dit zorgt voor milieuvriendelijkere evenementen in Zwolle.

Inzet van D66

Al in 2019 vroeg D66 aandacht voor het gebruik van wegwerpplastic bij evenementen. Destijds gaven wij aan dat het in een tijd van verduurzaming belangrijk is om ook de hoeveelheid afval die tijdens evenementen ontstaat terug te dringen. De inspanningen die zijn verricht door D66 hebben geloond, want in 2022 werd het gebruik van wegwerpplastic verboden. Hiermee werd een belangrijke stap in de richting van milieuvriendelijkere evenementen in onze stad gezet. Door middel van schriftelijke vragen benadrukte fractielid Waldemar Wessels afgelopen jaar tot slot het belang van het goed handhaven van het verbod en het motiveren van ondernemers om uitsluitend gebruik te maken van herbruikbaar plastic.

Milieuvriendelijke evenementen

We zijn blij met de stimulans van herbruikbaar plastic door de gemeente en kijken uit naar de vele milieuvriendelijkere evenementen die nog volgen.